Północnoamerykański Canadian Pacific wykorzysta moduły ogniw paliwowych Ballard Power Systems w pierwszej lokomotywie towarowej Linehaul napędzanej wodorowym ogniwem paliwowym.
Kanadyjczycy ogłosili tak zwany program lokomotyw wodorowych klasy I w grudniu zeszłego roku. Poinformowali, że zmodernizują posiadaną w swoim parku taborowym lokomotywę liniową z silnikiem Diesla. W planie jest zastąpienie głównego silnika i alternatora trakcyjnego przez wodorowe ogniwo paliwowe oraz technologię akumulatorów do zasilania silników trakcyjnych.
Ballard planuje dostarczyć do Canadian Pacific sześć modułów ogniw paliwowych, z których każdy będzie 200-kilowatowy, w 2021 roku i wesprze ich instalację. Jak podały firmy, moduły dostarczą łącznie 1,2 megawata energii elektrycznej do zasilania lokomotywy. Gdy pojazd będzie zdalny do użytku Canadian Pacific zapowiedział testowanie tak, aby ocenić czy technologia wodorowa ma zastosowanie dla sektora transportu towarowego.
Keith Creel, prezes i dyrektor generalny Canadian Pacific: – Dzięki temu zakupowi od Ballarda, lidera w branży wodorowych ogniw paliwowych, CP pokazuje swoje zaangażowanie w rozwój kolejnej generacji lokomotyw – takiej, która nie emituje żadnych zanieczyszczeń. Technologia ta daje możliwość wyeliminowania emisji z ruchu pociągów towarowych, które już stanowią najbardziej efektywną metodę przemieszczania towarów drogą lądową”.