W Belwederze odbyło się uroczyste zakończenie projektu REGIObohater. W spotkaniu, w którym udział wzięli m.in. przedstawiciele administracji publicznej oraz członkowie Zarządu Spółki Przewozy Regionalne, właściciela marki POLREGIO, wręczono nagrody kilkunastu zwycięzcom konkursu. Finał akcji połączono z wernisażem wystawy prezentującej dokonania 16 polskich regionalnych patriotów oraz zwiedzaniem Belwederu.
Wizyta w Belwederze – budynku, który jest jednym z symboli polskiej walki o niepodległość, była jedną z nagród w konkursie, w którym wzięło udział prawie 5 tys. osób. Zwycięzcy odebrali także czytniki książek oraz jako pierwsi mogli obejrzeć wystawę poświęconą REGIObohaterom. Zakończona właśnie kampania REGIObohater miała na celu wybór 16 – po jednym w każdym województwie – bohaterów walki o niepodległość Polski. W toku ogólnopolskiego plebiscytu, w którym wzięło udział kilka tysięcy osób wybrano bohaterów, które przez najbliższe dwa lata będą patronami pociągów POLREGIO.
– Ocenialiśmy ponad 100 życiorysów, ale warto sobie uświadomić to, że tak naprawdę Polska odzyskała niepodległość po 123 latach i to były setki tysięcy ludzi, indywidualnych życiorysów, które przyczyniły się do tego, żeby ta niepodległość w 1918 roku nadeszła – powiedział Dariusz Gwizdała, Zastępca Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Członek Rady Programowej projektu REGIObohater.
– REGIObohater to unikatowe połączenie trzech obszarów, czyli 100-lecia niepodległości Polski, naszej regionalności i przywiązania do małych ojczyzn oraz kolei, która jest czymś więcej niż instytucją. Kolej to pewna ciągłość nie tylko gospodarcza, ale pewnego zaangażowania pozagospodarczego i patriotycznego – powiedział Andrzej Kensbok, Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu.
– Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy wygranej oraz dziękujemy za zaangażowanie w popularyzowanie wiedzy na temat bohaterów, którzy choć często doskonale znani są w lokalnych społecznościach, to jednak nie zawsze wiedza o ich bohaterskich czynach znana jest szerzej. Jesteśmy największym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, działamy blisko ludzi i ich codziennych potrzeb. Z tego względu cieszymy się, że akcja REGIObohater, ukierunkowana m.in. na lokalne społeczności, spotkała się z tak dużym zainteresowaniem – powiedział Krzysztof Zgorzelski, Prezes Zarządu Spółki Przewozy Regionalne.
– Przed rozpoczęciem programu „Niepodległa” przeprowadziliśmy badania społeczne z których wniknęło, że Polacy chcą świętować w swoich małych ojczyznach, dlatego bardzo dziękujemy za organizację tego konkursu, ponieważ z ramienia instytucji kultury nie bylibyśmy w stanie zorganizować tak ważnej inicjatywy jak REGIObohater – powiedział Jan Kowalski, Dyrektor Biura Programu „Niepodległa”.
Organizując kampanię poświęconą regionalnym bohaterom POLREGIO chciało włączyć się w obchody 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę oraz podkreślić znaczenie lokalnych bohaterów w historii Polski. W czasie kampanii na dedykowanej stronie internetowej www.regiobohater.pl, która nadal funkcjonuje, można się było zapoznać z biogramami 100 osób, które przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. oraz miały szczególny wkład w budowanie polskości pośród lokalnych społeczności. Wyboru tych postaci dokonała Rada Programowa w skład której weszli: Artur Soboń – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju (przewodniczący Rady Programowej), Dariusz Gwizdała – Zastępca Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Michał Góras – Szef Gabinetu Politycznego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Andrzej Kensbok – Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Kampania REGIObohater jest objęta Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości. Partnerem akcji jest Agencja Rozwoju Przemysłu – największy udziałowiec Spółki Przewozy Regionalne i Program „Niepodległa”, a partnerem medialnym Grupa Wydawnicza Polska Press.