Dwa mosty, z czego jeden tramwajowy, modernizacja 600 metrów torowiska i układu drogowego, to elementy kolejnej wielkiej inwestycji w Bydgoszczy, która wzmocni transport publiczny. 5 lipca br. przedstawiciele firmy Trakcja S.A i władz miasta podpisali umowę. Plac budowy został przekazany wykonawcy tydzień później.
Nowe przeprawy nad Brdą połączą ulicę Fordońską z ul. Toruńską. Powstaną obok istniejącego mostu Kazimierza Wielkiego, który po zakończeniu prac będzie jednokierunkowy. W ramach inwestycji modernizacji zostanie poddany również węzeł tramwajowy przy ul. Perłowej. Nowy układ tramwajowo-drogowy ma pozwolić na lepsze skomunikowanie osiedli Fordon i Bartodzieje z Kapuściskami i terenami inwestycyjnymi.
Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski odniósł do zakończonych i bieżącej realizacji:
– Kontynuujemy rozbudowę ważnych arterii. Wybraliśmy zadania, które wiążą się z istotnym wzmocnieniem transportu publicznego. Za nami już zakończone prace na Kujawskiej, buspasach. Wszystkie tego typu projekty poddajemy konsultacjom społecznym. W przypadku tej tramwajowej inwestycji mieszkańcy decydowali nawet o lokalizacji. Zawsze przy tak dużych projektach uwzględniamy też potrzeby wszystkich uczestników ruchu. Dlatego równocześnie dobudujemy brakujący drugi most drogowy z chodnikami i drogą rowerową. Konstrukcja uwzględnia też zejście w kierunku Brdy, gdzie docelowo powstaną bulwary.
Zgodnie z umową wykonanie robót budowlanych nastąpi w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Wartość zamówienia wyniosła przeszło 153 miliony złotych.
– Kolejny wygrany przetarg, dotyczący rozbudowy i modernizacji infrastruktury dla transportu publicznego, stanowi potwierdzenie wysokich kompetencji naszej spółki w tym obszarze – skomentował zawarcie umowy Arkadiusz Arciszewski, wiceprezes spółki Trakcja.
Prezes Zarządu Trakcja S.A. Marcin Lewandowski powiedział:
– Cieszy kierunek obrany przez kolejny samorząd, związany z inwestycjami w modernizację transportu publicznego, co w obliczu globalnych zmian klimatycznych i konieczności ograniczania emisji, jest wyrazem dużej odpowiedzialności bydgoskich włodarzy.
Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami. Most ten będzie miał długość 255 metrów i będzie nieco dłuższy niż przeprawa samochodowa (253 metry). Obiekt będzie miał charakter konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej liczącej 5 przęseł. Na moście wykonane zostaną niewielkie kapy chodnikowe, na których instalowane będą bariery.
Podobną konstrukcję będzie miała nowa przeprawa dla samochodów (też 5 przęseł i konstrukcja zespolona stalowo-żelbetowa). Na jezdni wytyczone zostaną dwa pasy ruchu (szerokość jezdni 7 m). Po stronie wschodniej zarezerwowano miejsce pod chodnik dla pieszych i drogę rowerową (szerokość 4,5 m). Most będzie wyposażony w oświetlenie na słupach. Jezdnie od ciągu pieszo-rowerowego oddzieli bariera sprężysta.
Deszczówka nie trafi bezpośrednio do rzeki. Wody opadowe i roztopowe spływające po jezdni zostaną przechwycone przez żeliwne wpusty mostowe. Następnie woda będzie odprowadzana do dwóch kolektorów zbiorczych zlokalizowanych pod płytą pomostu przechodzących przez przyczółki. Kolektory zostaną przyłączone do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej.