11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Od 2018 r. z numerem 112 współpracują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Tylko w 2022 r. było blisko 600 zgłoszeń na nr alarmowy 112, dzięki żółtym naklejkom PLK umieszczonym na przejazdach kolejowo-drogowych.
W 44 przypadkach ograniczenie ruchu pociągów zapobiegło wypadkom. Żółte naklejki z numerem alarmowym 112 są na 11 tysiącach przejazdów kolejowo-drogowych.
112 to numer pod który można dzwonić bezpłatnie przez całą dobę z telefonów na terenie całej Unii Europejskiej. Wybierając 112, gdy zachodzi potrzeba uzyskania pomocy, rozmówca nawiązuje połączenie z operatorem Centrum Powiadamiania Ratunkowego, który ma możliwość zawiadomienia odpowiednich służb ratunkowych m.in. policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, kolei.
Żółte naklejki znajdują się na 11 tysiącach czynnych przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. System alarmowania o zagrożeniach działa od połowy 2018 roku. Korzystanie z żółtych naklejek PLK zapobiegło wielu zdarzeniom, kiedy na przejeździe zepsuł się samochód, czy były zablokowane tory.
Żółte naklejki PLK na każdym przejeździe
Naklejki znajdują się na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja od strony torów. Są na nich trzy ważne numery: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu (numer skrzyżowania), który precyzyjnie określa położenie przejazdu, numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu.
Z numeru 112 należy skorzystać, gdy zagrożone jest życie, a także gdy może dojść do wypadku. Kontakt z numerem alarmowym 112 i reakcja kolejarzy pozwalają uniknąć tragedii.
Do wdrożenia przez PKP PLK systemu żółtych naklejek (połowa 2018 roku) zarejestrowano ponad 18 tysięcy reakcji na zagrożenia. W 530 przypadkach wstrzymano ruch pociągów i wezwano pomoc. W ponad 1200 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, co zapewniło bezpieczeństwo pasażerom i osobom na przejeździe.
Kierowcy powinni pamiętać, że:
- Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem.
- Czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd – pulsująca sygnalizacja oznacza, że za chwilę na przejeździe pojawi się pociąg. Na przejazd kierowca może wjechać jedynie, gdy sygnalizacja jest wyłączona, a rogatki znajdują się w pozycji pionowej.
- Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu.
- Zbliżając się do przejazdu należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg.
99% zdarzeń na przejazdach wynika z nieodpowiedzialnego zachowania i nierozważnych decyzji użytkowników dróg. Najczęstszym błędem jest ignorowanie czerwonego światła. Ponadto – niestosowanie się do wskazań znaku STOP, omijanie zamkniętych półrogatek lub wjeżdżanie pod opadające rogatki.
Co robić w sytuacji zagrożenia na przejeździe kolejowo-drogowym?
W kryzysowej sytuacji należy jak najszybciej opuścić przejazd – w razie potrzeby wyłamać rogatkę. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu.