W Centrum Unijnych Projektów Transportowych zostały podpisane aneksy, na mocy których zwiększyło się unijne dofinasowanie dla PKP Intercity. Teraz na realizację inwestycji taborowych łączne dofinansowanie wyniesie miliard złotych.
Wsparcie ze strony Unii Europejskiej umożliwiło aktywne rozpoczęcie prac nad unowocześnieniem taboru kolejowego. Do tej pory zmodernizowanych zostało 335 wagonów, które już jeżdżą po polskich torach.
Duże plany i realizowane inwestycje taborowe
Wśród wspomnianych, zmodernizowanych wagonów kolejowych znajduje się, między innymi:
- 60 wagonów typu Combo – przystosowanych do podróży osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz klientów przewożących rowery,
- 60 wagonów klasy pierwszej i drugiej,
- 125 wagonów 111A-20, przebudowanych przez bydgoską PESĘ z konsorcjum ZNTK Mińsk Mazowiecki, dzięki czemu stworzono bezprzedziałowe pojazdy kolejowe z klimatyzacją, monitoringiem, a także bezprzewodowym Internetem,
- 90 wagonów drugiej klasy.
Środki, które spółka PKP Intercity uzyskała z funduszy unijnych umożliwiły ponadto zakup aż 53 nowych lokomotyw elektrycznych (wybrano modele z serii EU160 Griffin). W trakcie pozostają również inwestycje związane z modernizacją starszych pojazdów – modernizowane są lokomotywy spalinowe z serii SM42 (13 sztuk) oraz lokomotywy elektryczne EU/EP07 (20 sztuk), które po gruntownym przebudowaniu będą mogły przemieszczać się z prędkością do 160 kilometrów na godzinę.
Wpływ dofinansowania na infrastrukturę
PKP Intercity zatwierdziło również projekty obejmujące inwestycje infrastrukturalne. Intensywnie remontowane są stacje postojowe. Wykonawca zakończył także przebudowę bocznic na terenie Olsztyna, a także Kołobrzegu. Prace ruszyły również na stacji Szczecin Zaleskie Łęgi.
Spółka dba o intensywne odświeżenie również niezbędnych obiektów serwisowych. We Wrocławiu i Krakowie buduje automatyczną myjnię dla taborów PKP. Remontuje także kanały rewizyjne w lokomotywowni i wagonowni, a także przebuduje kanały w hali całopociągowej.
Zmiany zaszły też w Warszawie, gdzie na stacji postojowej zamontowano nowe urządzenia w myjni i tokarkę podtorową.
Z pieniędzy unijnych spółka zakupiła siedem nowoczesnych pojazdów szynowo-drogowych. Pojazdy pracują już na stacjach postojowych w:
- Gdyni,
- Krakowie,
- Warszawie,
- Przemyślu.
PKP Intercity zapewnia, że w planach ma kolejne inwestycje finansowane ze środków wspólnotowych.