Samorząd Województwa Pomorskiego podpisał kontrakt z nowosądecką firmą NEWAG na dostawę dwóch nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Umowa zawiera prawo opcji na kolejnych 29 pojazdów. Dwa składy kosztować będą prawie 70 mln zł.
Umowę z firmą NEWAG podpisali 23 sierpnia 2022 r. marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna oraz prezes nowosądeckiego zakładu Zbigniew Konieczek.
Miejsce podpisania umowy nie było przypadkowe. Odbyło się ono na pokładzie 46 letniego pojazdu EN57, który cały czas wozi pasażerów.
– Chcemy konsekwentnie rozwijać kolejowy transport na Pomorzu i zwiększać komfort podróży. Dlatego kupujemy kolejne nowoczesne pociągi NEWAGu – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Nowe pociągi od NEWAGu będą klimatyzowane, obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Na pokładzie będzie też wi-fi.
Podpisana umowa obejmuje dostawę dwóch wieloczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwszy to skład przeznaczony do ruchu regionalnego na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Drugi skład będzie dłuższy i obsługiwać będzie ruch aglomeracyjny w rejonie Trójmiasta. Oczywiście obydwa nowe pojazdy będą mogły wyjeżdżać na inne zelektryfikowane linie kolejowe w regionie. Kiedy pociągi przyjadą na Pomorze?
– Jesteśmy w stanie dostarczyć pierwszy pojazd pod koniec 2023 r. – zapowiada prezes NEWAG Zbigniew Konieczek. – Jest też szansa, że nowych Impulsów będzie dużo więcej.
Zawarta umowa przewiduje również tzw. prawo opcji.
– Chodzi o to, że możemy zwiększyć zamówienie o kolejnych 10 pojazdów pierwszego typu lub 19 drugiego. Będzie to jednak zależeć od uzyskania unijnego dofinansowania – wyjaśnia marszałek Struk. – Liczyliśmy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety przez politykę rządu tego wsparcia możemy nie uzyskać – dodaje.
Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza na lata 2021-2027” to wartość zamówienia wyniesie łącznie ponad 1,1 mld zł. Decyzja o skorzystaniu z opcji musi zostać podjęta do końca marca 2023 r. Kolejowa inwestycja sprawi, że w ciągu kilku lat może udać się całkowicie wymienić tabor w województwie pomorskim.