Inwestycje Pasażer Wydarzenia

Koleją z Przasnysza do Warszawy przez Pułtusk i Serock

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Miasto i Gmina Serock podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowej linii kolejowej łączącej Przasnysz, Pułtusk i Serock z Warszawą. To druga podpisana umowa w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r.

Podpisanie umowy z programu Kolej Plus przez Ireneusza Merchel, Prezesa Zarządu  PKP PLK oraz Artura Krzysztofa Borkowskiego, burmistrza Serocka (fot. Magdalena Janus / PKP PLK)
Podpisanie umowy z programu Kolej Plus przez Ireneusza Merchel, Prezesa Zarządu PKP PLK oraz Artura Krzysztofa Borkowskiego, burmistrza Serocka (fot. Magdalena Janus / PKP PLK)

Umowa przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod nową około 73 km, jednotorową zelektryfikowaną linię. Trasa ma zapewnić wygodną komunikację mieszkańcom Północnego Mazowsza ze stolicą. Nowe połączenie umożliwi szybki dojazd do miejscowości wypoczynkowych – Serocka nad Jeziorem Zegrzyńskim czy Pułtuska. Czas przejazdu pociągiem np. między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na ok. godzinę i 15 minut. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h. Kolej zyska dodatkowe znaczenie jako ekologiczny środek transportu.

Według projektu, lepszy dostęp do kolei ma zapewnić 12 przystanków, m.in. w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku, Serocku. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Przystanki będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyposażone według potrzeb w windy i pochylnie. Będą wiaty, ławki, tablice informacyjne, a także oświetlenie.

34 projekty zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus

W ramach Programu Kolej Plus, do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: siedem w województwie śląskim, pięć w województwie lubelskim, a także wielkopolskim, cztery w województwie małopolskim oraz mazowieckim, trzy w województwie dolnośląskim, dwa w województwie łódzkim, jeden w województwie lubuskim, opolskim, podlaskim, świętokrzyskim.

Wybrane do realizacji projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.

Projekty w Programie obejmują:

  • 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
  • 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
  • 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
  • 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:

  • zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy);
  • przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
  • zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców, a także wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.

Dodaj komentarz