VR-Yhtymä Oy – państwowy przewoźnik kolejowy w Finlandii – kupi od Škoda Transtech dziewięć nowych, piętrowych wagonów sypialnych i osiem wagonów kuszetek. Nowa flota wyjedzie na tory do końca 2025 r. Wartość podpisanego kontraktu to ok. 50 mln euro.
Nowe wagony to odpowiedź finlandzkiego przewoźnika na zapotrzebowanie na podróże nocne. Celem VR jest zwiększenie popularności nocnych połączeń kolejowych.
– W porównaniu z 2018 rokiem popularność nocnych podróży koleją wzrosła o 17 procent. Dzięki nowej flocie chcemy spełnić życzenia pasażerów i jeszcze bardziej podnieść komfort podróżowania. Praca i spożywanie posiłków we własnej kabinie będzie w przyszłości jeszcze wygodniejsze – mówi CEO VR Elisa Markula.
Nowe wagony zostaną oddane do użytku do końca 2025 roku. Wejdą one do eksploatacji na trasach pociągów nocnych, tj. z Helsinek, Turku i Tampere do Oulu, Rovaniemi, Kemijärvi i Kolar, w ramach obecnych konfiguracji pociągów nocnych. Obecna flota nocnych pociągów VR składa się z 80 wagonów sypialnych i 33 wagonów kuszetek.
Wagony Škoda Transtech wyprodukuje w fabryce w Otanmäki, Kajaani.
– Nasze wagony nocne to dobry przykład nowoczesnej konstrukcji taboru, dzięki któremu ruch kolejowy staje się atrakcyjną alternatywą ruchu drogowego. Transakcja wzmacnia portfel zamówień naszej fabryki w Otanmäki i utrzymuje witalność i konkurencyjność regionu – mówi Juha Vierros, dyrektor generalny Škoda Transtech.
Kontrakt obejmuje prawo opcji na zakup kolejnych 30 wagonów sypialnych i takiej samej liczby wagonów kuszetek. Przy pomocy nowego taboru VR może zwiększyć w przyszłości liczbę nocnych pociągów lub tras. Wymieni także stare wagony sypialne, które pochodzą z lat 30. XX wieku.