Liczba wypadków na belgijskich torach w 2022 r. znacząco spadła. Wzrosła jednak statystyka ofiar śmiertelnych. Zarządca infrastruktury kolejowej Infrabel angażuje się w poprawę bezpieczeństwa na torach, budując wiadukty i tunele.
W roku 2022 na belgijskich przejazdach kolejowych doszło do 32 wypadków – to o 14 mniej niż rok wcześniej. Liczba ofiar śmiertelnych jednak wzrosła z 9 do 11.
Belgia w swojej sieci kolejowej ma 1630 przejazdów. W poprzednim roku prace realizowane były w 18 lokalizacjach i pochłonęły 43 mln euro. W 2023 r. działania zwiększające bezpieczeństwo na torach będą kontynuowane.
Według Infrabel większość incydentów związanych jest z osobami mieszkającymi w pobliżu przejazdów kolejowych. Kolejnym problemem jest próba przejechania torów po nadaniu czerwonego światła na sygnalizatorze.
Zdarzenia na belgijskich torach w 2022 r. wpłynęły na opóźnienia pociągów o średnio 107 minut dziennie. Rok wcześniej średnia ta wynosiła 78 minut.
Infrabel w zeszłym tygodniu opublikował również raport ze zdarzeń z udziałem pociągów i osób postronnych. W 2022 r. doszło do 649 wtargnięć na tory. To wzrost o 10 proc. w porównaniu z rokiem 2021 i pierwszy wzrost od pięciu lat. Śmierć w wyniku wtargnięcia poniosło 6 osób – to o jedną więcej niż w 2021 r.
Problem „wtargnięcia” na tory występuje w kluczowych 49 lokalizacjach. Infrabel podjęła więc kroki związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w tych miejscach. Systematycznie instaluje ogrodzenia torów i montuje kamery monitoringu.
W roku 2022 Infrabel zainstalował prawie 3 km nowych barier odgradzających. Obecnie przy belgijskich torach znajduje się ogrodzenie o łącznej długości 43 km.