Inwestycje Raport z Polski

W Wielkopolsce powstanie nowa linia kolejowa. Umowy w ramach Programu Kolej Plus podpisane

W Wielkopolsce powstaną nowe linie kolejowe – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy na wykonanie dokumentacji projektowych na budowę nowej i rewitalizację niewykorzystywanych obecnie tras. Wartość kontraktów to prawie 31 mln zł. Inwestycje pozwolą poprawić dostęp do kolei mieszkańcom Turku, Międzychodu i Śremu.

Podpisanie umowy na trzy projekty z programu Kolej Plus w Wielkopolsce (fot. Radosław Śledziński / PKP PLK)
Podpisanie umowy na trzy projekty z programu Kolej Plus w Wielkopolsce (fot. Radosław Śledziński / PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe planują zbudować nową linię kolejową na trasie Turek – Konin oraz zrewitalizować linie Międzychód – Szamotuły i Śrem-Czempiń. Umożliwią to podpisane umowy dot. przygotowania dokumentacji projektowej. To właśnie te dokumenty określą szczegółowe rozwiązania i zakres prac.

– „Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus” niweluje wykluczenie komunikacyjne, zwiększając dostępność transportu publicznego. To szczególnie ważne zadanie w takich miastach jak Turek, Międzychód i Śrem, gdzie mieszkańcy pozbawieni są obecnie dostępu do kolei. Dzięki realizacji inwestycji wkrótce zyskają dogodne połączenie – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

 

O planowanych inwestycjach mówił także Ireneusz Merchel.

– Podpisane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy na opracowanie dokumentacji dla projektów w ramach programu „Kolej Plus” w Wielkopolsce to kolejny ważny krok dla rozwoju kolei w regionie. Przygotowane projekty wskażą konkretne rozwiązania służące podróżnym w większych i mniejszych miejscowościach, aby przygotować dla mieszkańców możliwie najdogodniejsze przejazdy pociągiem – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Pociąg na trasie  Turek – Konin

Między Koninem a Turkiem przez Tuliszków planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii kolejowej. Przejazdy między Turkiem a Koninem zajmą 42 minuty, a do Poznania linią WarszawaPoznań ok. 2h 10 min. Na ok. 38 km trasie możliwe będą przejazdy z prędkością 120 km/h. Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Zachowana zostanie możliwość budowy czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin.

Kolej dojedzie do Międzychodu

Niewykorzystywana od 1995 r. linia Szamotuły – Międzychód (linia nr 368) zapewni przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 km/h. Trasa „włączy się” w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię PoznańSzczecin.

Dojazd koleją do Poznania oszacowano na ok. 1h 30 min. Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Szamotuły Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 6 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Zatom Stary, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec).

Dodaj komentarz