Na małopolskie tory wyjechały już wszystkie z trzynastu zamówionych Impulsów. Te ciche i komfortowe pociągi zostały wyposażone m.in.
w bezprzewodowy internet, gniazdka elektryczne, stojaki na rowery czy udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Ostatni Impuls przekazano
24 lutego 2017 r. na krakowskim dworcu. Był to setny elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany przez Newag.
W uroczystości wziął udział marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa oraz prezes Newagu Zbigniew Konieczek. Małopolskie Impulsy zostały wyprodukowane w niespełna rok i kosztowały ponad 300 mln zł. Województwo kupiło w sumie pięć pociągów pięcioczłonowych oraz osiem czteroczłonowych. Pierwsze z nich zaczęły wozić pasażerów w grudniu ubiegłego roku (sześć pojazdów: cztery składy 5-członowych Impulsów 45WE oraz dwie sztuki 4-członowych EZT Impuls 31WE). Pozostałe dotarły do Małopolski i wyjechały na linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w lutym 2017 r. – To właśnie tego typu projekty zmieniają oblicze kolei – mówi marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.
– W ciągu ostatnich lat, przy ogromnym wsparciu funduszy unijnych, zakupiliśmy w sumie czterdzieści cztery nowoczesne pociągi, które wprowadziły zupełnie nową jakość w podróże koleją po Małopolsce. Zapewniam jednak, że to nie koniec inwestycji w tworzenie kolei na miarę XXI wieku. – Jestem niezmiernie dumny z tego, że setny elektryczny zespół trakcyjny Impuls wyprodukowany przez nowosądecki Newag będzie służył pasażerom Małopolski – dodaje Zbigniew Konieczek, prezes Newag SA. – Ten setny pojazd został wyprodukowany w Nowym Sączu, a w pełni zaprojektowany przez naszych inżynierów w Nowym Sączu i w Krakowie.
Życzę Kolejom Małopolskim sukcesów oraz tego, by liczba pasażerów została podwojona. Nowy tabor spełnia rygorystyczne normy europejskie TSI (PRM, TSI NOI, TSI LOK&PAS, TSI SRT i TSI CCS), dzięki czemu znacznej poprawie uległ komfort podróży małopolskich pasażerów, przede wszystkim osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Pasażerowie podróżują w cichych, klimatyzowanych wnętrzach, wyposażonych w ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne. W pojazdach został zastosowany nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, monitoring oraz system zliczania pasażerów.
Każdy czteroczłonowy Impuls pomieści dwustu pasażerów na miejscach siedzących (w tym szesnastu na uchylnych), a pięcioczłonowy – dwustu pięćdziesięciu na miejscach siedzących (w tym dwudziestu na uchylnych). Impulsy to pojazdy ekonomiczne i bezpieczne – cechują się niskim zużyciem energii elektrycznej, gdyż podczas hamowania pociąg oddaje energię do sieci trakcyjnej. Pojazdy spełniają również europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe (zgodnie z EN 15227 C1 oraz PII wg EN 12663). Impulsy podróżują z prędkością eksploatacyjną 160 km/h.
LS