Kompleksowa modernizacja torowiska w ciągu ul. Legnickiej, wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Świdnickiej i ul. Piłsudskiego czy remont przejazdów drogowych w torowisku na ul. Kosmonautów. Za nami kolejny rok pod znakiem programu #TORYwolucja. MPK Wrocław podsumowuje rok 2023 i przedstawia plany na 2024.
Inwestycje w ramach TORYwolucji, czyli flagowego programu wrocławskiego MPK, realizowane są już od czterech lat. Przez ten czas wykonanych zostało blisko 70 remontów za łączną kwotę ponad 300 milionów złotych!
– Zaczęliśmy tę kadencję od audytu wrocławskich torowisk. Okazało się, że wiele odcinków torowych, trakcyjnych, wiele rozjazdów, krzyżownic, zwrotnic jest do wymiany. Trzeba było podjąć ten trud. Wydaliśmy na wszystkie edycje #TORYwolucji ponad 300 mln złotych. I dzięki temu co udało się zrobić, komunikacja we Wrocławiu funkcjonuje już inaczej. I to nie koniec TORYwolucji – zapewnia prezydent Jacek Sutryk.
Legnicka 2.0
W 2023 roku wrocławskie MPK przeprowadziło 19 inwestycji torowych i sieciowych. Największą z nich był remont torowiska w ciągu ul. Legnickiej. Na odcinku od ul. Zachodniej do ul. Niedźwiedziej wykonana została modernizacja torów, wraz z siecią trakcyjną, na skrzyżowaniu ul. Legnickiej z Milenijną wymieniony został rozjazd, a także odremontowano przejazd. Przejazdy odremontowane zostały także na skrzyżowaniu ul. Legnickiej z ul. Kwiską oraz Małopanewską, gdzie oprócz tego, na wysokości dawnej zajezdni nr V, wymieniony został rozjazd.
Ponadto nowe rozjazdy pojawiły się na skrzyżowaniach ul. Pułaskiego i ul. Małachowskiego, ul. Pomorskiej i Dubois – rozjazd w ul. Pomorską oraz na skrzyżowaniu ul. Świdnickiej i ul. Piłsudskiego – rozjazd od strony ul. Powstańców Śląskich. MPK wyremontowało także przejazdy drogowe w torowisku na ul. Kosmonautów.
– Aby w możliwie jak największym stopniu ograniczać wynikające z prowadzonych prac utrudnienia w ruchu, w kluczowych punktach miasta MPK dzieliło je na etapy. Dzięki temu nie było konieczności zamykania newralgicznych skrzyżowań – wyjaśnia prezes MPK Witold Woźny
Bez sieci nie ma jazdy
Poza remontami torowisk, MPK wykonało szereg prac związanych z siecią. Oprócz wymienionego wyżej remontu sieci trakcyjnej przy ul. Legnickiej, zmodernizowane zostały słupy przy ul. Powstańców Śląskich, stacje prostownikowe „Biskupin”, „Racławicka”, „Ołbińska” i „Pułaskiego”. Miejski przewoźnik wyremontował także sieć trakcyjną na ul. Powstańców Śląskich od ul. Hallera do ul. Krzyckiej, na pl. Społecznym oraz w ul. Małachowskiego od ul. Gwarnej do ul. Pułaskiego.
MPK, w ramach TORYwolucji, wyremontowało w 2023 roku także sześć przejść dla pieszych przez torowisko. Przejścia do wyremontowania wybrali mieszkańcy poprzez zorganizowane przez przewoźnika głosowanie. Najwięcej głosów i co za tym idzie nowy blask zyskały:
- przejście na skrzyżowaniu ul. Opolskiej i Karwińskiej,
- dwa przejścia na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Pracy,
- przejście przy Placu Powstańców Warszawy na wysokości budynku Muzeum Poczty i telekomunikacji,
- przejście przy ul. Plac Powstańców Warszawy na wysokości Urzędu Wojewódzkiego,
- przejście na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śl. z ul. Szczęśliwą,
- przejście przy ul. Bałtyckiej na wysokości marketu „Ponik”
– Chciałbym podziękować pracownikom MPK i podwykonawcom za wykonaną pracę, a naszym pasażerom i wszystkim mieszkańcom Wrocławia za wyrozumiałość i cierpliwość. Ogromne podziękowania dla pana prezydenta Jacka Sutryka oraz radnych miejskich za wsparcie i fundusze, dzięki którym możliwe realizowanie tych ważnych inwestycji – podsumowuje prezes Witold Woźny.
TORYwolucja 2023 w liczbach:
- 19 zrealizowanych inwestycji torowych
- 9 wymienionych zwrotnic
- 5 wymienionych rozjazdów
- 2209 wymienionych metrów toru pojedynczego
- 3731 metrów kwadratowych zrealizowanych zielonych torowisk
- blisko 70 milionów zł wydanych na realizację zadań