Zainteresowanie przejazdami z PKP Intercity rośnie w zawrotnym tempie. W 2023 r. narodowy przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki. Wysokie wyniki przewozowe są efektem wielomiliardowych inwestycji w tabor, dzięki którym systematycznie podnosi się komfort podróżowania. Mijający rok to także rozwój oferty i zdalnych kanałów sprzedaży.
PKP Intercity notuje coraz wyższe wyniki przewozowe. W 2022 roku z usług narodowego przewoźnika skorzystało 59 mln pasażerów, co do połowy listopada 2023 r. było najlepszym wynikiem w historii spółki. Od stycznia do 20 listopada spółka przewiozła 60 mln osób, przekraczając tym samym po raz pierwszy nieosiągalną dotąd liczbę pasażerów.
Wynik za cały 2023 rok okazał się o 9 mln pasażerów większy. W efekcie czego spółka osiągnęła przewozowy rekord – 68 mln podróżnych, którzy wybrali przejazd z PKP Intercity. Jest to wzrost o ponad 15% r/r. Warto dodać, że w każdym miesiącu 2023 r. do pociągów PKP Intercity wsiadała rekordowa liczba pasażerów. Na rok 2024 przewoźnik prognozuje przekroczenie 70 mln pasażerów, którzy skorzystają z usług PKP Intercity.
Zainteresowanie naszymi usługami rośnie w rekordowym tempie, czego dowodem są tegoroczne wyniki przewozowe. Wzrost na poziomie kilkunastu procent rok do roku, to doskonały wynik, biorąc jeszcze pod uwagę fakt, że udało nam się przełamać nieosiągalną dotąd granicę 60 mln pasażerów. Tak wysoka popularność kolei nie wzięła się znikąd. To efekt ciężkiej pracy kolejarzy – powiedział Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Na wzrost popularności PKP Intercity z pewnością wpłynął szereg promocji, które zachęcają do korzystania z usług narodowego przewoźnika, jak choćby oferta Taniej z Bliskimi. W 2023 r. skorzystało z niej 10,9 mln osób. Aby pobrać bilet z ofertą Taniej z Bliskimi, wystarczy podróżować w grupie od 2 do 6 osób a bilet zakupić najpóźniej na 3 dni przed planowanym terminem przejazdu – wszyscy jej członkowie otrzymują wtedy 30% zniżki od bazowych cen biletów.
W 2023 r. pociągi PKP Intercity zatrzymywały się w 411 miejscowościach na 465 stacjach. Coraz szerszy dostęp do kolei przekłada się na mniejszą emisję CO2 do środowiska. Kolej jest bowiem najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego i charakteryzuje się ponad 4 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i 5 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy. Wybierając kolej, w 2023 roku pasażerowie zaoszczędzili 1,67 mln ton CO2.
Kolejny rok na plusie
Za 2023 rok szacowany zysk netto wyniesie około 120 mln złotych. Dobra kondycja finansowa spółki oraz rosnące zainteresowanie podróżami sprawiają, że agencja ratingowa Fitch w połowie listopada utrzymała długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+. Stabilna perspektywa przy założeniach dalszego rozwoju spółki, który będzie możliwy dzięki kolejnym inwestycjom taborowym i infrastrukturalnym.
Rok 2023 przechodzi do historii jako absolutnie najlepszy pod względem przewozów i bardzo dobry finansowo. Zamykamy go z szacowanym zyskiem netto na poziomie 120 mln zł. Podjęte działania, w tym inwestycje czy realizacje pozwalające na znakomity rozwój spółki, przybliżają nas do ambitnego celu podwojenia przewozów w perspektywie roku 2030 oraz zwiększenia liczby pasażerów o kolejne 20 milionów na przestrzeni najbliższych 7 lat – komentuje Artur Resmer, członek Zarządu PKP Intercity.
Nowe kontrakty na nowoczesny tabor
W celu poprawiania komfortu podróżowania PKP Intercity podpisało w minionym roku kontrakty na modernizację, jak i zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości ponad 1,96 mld zł brutto. Od początku realizacji strategii „Kolej Dużych Inwestycji” spółka podpisała umowy na 8,5 mld zł. W wyniku inwestycji z roku na rok coraz więcej połączeń obsługiwanych jest składami o podwyższonym standardzie IC. W najnowszym rocznym rozkładzie jazdy ich liczba wzrosła z 274 do 303.