Siemens Mobility wyprodukuje dla Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB) 70 pociągów – elektrycznych zespołów trakcyjnych Mireo. Pojazdy, zgodnie z umową podpisaną pod koniec lata 2023 r., dostarczane będą w trzech wersjach – do końca 2027 r. Zamówienie warte jest ponad 800 mln euro.
Pociągi Mireo od Siemens Mobility zaprojektowane zostały do jazdy z prędkością do 160 km/h. Oferują liczne udogodnienia dla pasażerów: klimatyzację, sieć Wi-Fi, dostępność dla podróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się czy miejsca na rowery, narty, deski snowboardowe. Komfort poprawią także szersze, niż w innych Mireo, wagony.
– Siemens Mobility i ÖBB od dawna cieszą się silnym i pełnym zaufania partnerstwem – mówi Michael Peter, dyrektor generalny Siemens Mobility. – Dzięki licznym innowacjom oraz obsłudze transgranicznej, nowej pociągi Mireo pomogą uczynić transport lokalny i regionalny jeszcze bardziej atrakcyjnym.
ÖBB konsekwentnie inwestuje w nowy tabor, o czym mówi dyrektor generalny ÖBB, Andreas Matthä.
– To zamówienie pokazuje, że konsekwentnie realizujemy program inwestycji w nowoczesny tabor – podkreśla. – Nowe pociągi rozwijają prędkość 160 km/h i oferują większy komfort podróży, mobilność bez barier i efektywnie zużywa energię.
Szczegóły zamówienia
Zamówienie obejmuje jedenaście pociągów lokalnych o długości 73 m i 28 pociągów o długości 106 m do użytku w różnych regionach federalnych. Pierwsza dostawa – 31 pojazdów trakcyjnych o długości 106 m do transportu dalekobieżnego w Aplach – została zakończona.
Do sterowania pociągiem wykorzystany zostanie najnowocześniejszy europejski system sterowania [ETCS] firmy Siemens Mobility. W połączeniu z odpowiednią infrastrukturą system umożliwia znacznie krótsze odstępy między pociągami, co jest ważnym czynnikiem ekonomicznym na szczególnie ruchliwych trasach.
Lekka konstrukcja Mireo i wynikające z niej niskie zużycie energii, a także systemy klimatyzacji wykorzystujące naturalny czynnik chłodniczy i pompę ciepła zapewniają większą trwałość. Ze względu na niskie zużycie energii składy pociągów są szczególnie przyjazne dla środowiska. Nadwozia wagonów wykonane są z aluminium, a w przypadku wózków z łożyskami wewnętrznymi zastosowano nową technologię lekkiej konstrukcji.
Austriackie know-how zapewnia większy komfort pasażerom
W Mireo zastosowane zostaną wózki SF7500. Każdy wagon posiadać będzie dwa.
Wózki zostały zaprojektowane z łożyskami wewnętrznymi, aby zaoszczędzić na wadze i przestrzeni, a uzyskana dodatkowa przestrzeń jest wykorzystywana do przenoszenia innych elementów pod nadwoziem pociągu. Poprawia to prowadzenie pojazdu i zapewnia pasażerom więcej miejsca oraz lepsze wrażenia przestrzenne.
Nowoczesne wózki będą produkowane w centrum kompetencyjnym Siemens Mobility w Grazu.