Mają ponad sto lat i są zabytkowe, a do tego stały się komfortowe, bezpieczne i przyjazne wszystkim podróżnym. Dworce Pilawa i Życzyn znów obsługują pasażerów.
Dworzec z murem pruskim
Wzniesiony w 1877 roku dworzec dawnej Kolei Nadwiślańskiej w Pilawie przeszedł prawdziwą metamorfozę. Elewacja budynku – w formie muru pruskiego – została poddana renowacji. Elementy drewniane przeszły konserwacji, uzupełnione w nich również ubytki, natomiast przestrzenie pomiędzy nimi pokryto tynkiem i pomalowano na biało. Wykonano także nową konstrukcję drewnianą stropu oraz wymieniono pokrycie dachowe na blachę tytanowo-cynkową. Na elewacji pojawiły się także nowe elementy, takie jak zegary i napisy „dworzec kolejowy” oraz z nazwą miejscowości. Budynek zyskał również iluminację podświetlającą jego bryłę nocą.
Wystrój poczekalni nawiązuje do czasu powstania dworca. Poza stolarką okienną, kasową i drzwiową w kolorze brązowym odtworzona została także boazeria nawiązująca do historycznego wystroju budynku. Poza tym detalami wnętrze zaprojektowano dość nowocześnie. Podróżni znajdą w nim gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. W pobliżu poczekalni ulokowano pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem i toalety. Resztę przestrzeni na parterze zajmują biura spółek kolejowych oraz niewielki lokal na wynajem.
Przebudowa dworca to również zmiany w jego najbliższym otoczeniu. Oprócz nowych chodników, nawierzchni drogi i elementów małej architektury w sąsiedztwie budynku powstały także wiata rowerowa oraz parking samochodowy.
145-letni dworzec z drewna
Przebudowę przeszedł również wzniesiony w 1883 roku dworzec Życzyn, znajdujący się w miejscowości Podebłocie. Jest on niemal w całości wykonany z drewna! W ramach zakończonej inwestycji elewacja dworca przeszła jedynie drobne zabiegi konserwacyjne, takie jak malowanie i uzupełnienie ubytków, gdyż jej renowację przeprowadzono w 2013 roku. Nowością na niej są przestrzenne i podświetlane napisy z nazwą dworca, a także okrągły zegar od strony peronów. Uroku drewnianemu budynkowi dodaje również iluminacja nocna.
Sporo zmian czeka na podróżnych wewnątrz budynku. W poczekalni dworca uwagę zwracają ściany pokryte boazerią oraz wyeksponowany historyczny piec kaflowy. Podłogę wykonano częściowo z oryginalnych płytek terakotowych, które uzupełniono gresami o zbliżonym wymiarze, układzie i stonowanej kolorystyce pasującej do zabytkowych elementów. W poczekalni podróżni znajdą ławki, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów.
Przemianę przeszło również bezpośrednie otoczenie dworca. Przy budynku ułożono nową nawierzchnię i wytyczono miejsca parkingowe dla samochodów. Ponadto powstała nowa wiata rowerowa. Uporządkowana została także zieleń dookoła budynku dworca oraz pojawiły się nowe elementy małej architektury, takie jak ławki, lampy czy kosze.