global Tabor

RegioPanter z akumulatorami zaprezentowany na Rail Business Days [ZDJĘCIA]

Škoda zaprezentowała na targach Rail Business Days pierwszy czeski jednopokładowy pojazd elektryczny RegioPanter wyposażony w akumulatory trakcyjne. W oficjalnej prezentacji udział wziął Martin Kupka, Minister Transportu Republiki Czeskiej. Pojazd na baterii przejechać może do 80 km.

RegioPanter (Fot. Skoda Group)
RegioPanter (Fot. Skoda Group)

Pociągi zasilane bateryjnie są najczystszym rozwiązaniem, które zastąpić może silnik diesla. RegioPanter, prezentowany w trakcie Rail Business Days, wyposażony został w trzy akumulatory, zainstalowane na dachu. Ładowane są poprzez jazdę na trakcji lub rekuperację. Dzięki bateriom jednostka pokonać może przy maksymalnej prędkości 120 km/h odległość 80 km. Umożliwi to przejazd po regionalnych liniach niezelektryfikowanych.

– Pociągi RegioPanter po raz pierwszy uruchomione zostaną na linii Ostrawa – Studénka – Veřovice – zapowiedział Martin Kupka, czeski Minister Transportu. – Pociągi z zasilaniem bateryjnym to sposób na większy komfort pasażerów i mniejszy wpływ transportu na środowisko.

 

W konferencji prasowej udział wziął takżę Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego Kolei Czeskich ds. transportu pasażerskiego.

– Kolej jest najbardziej przyjazną dla środowiska formą transportu – podkreślał. – Koleje Czeskie będą pierwszym przewoźnikiem w kraju, który w grudniu odda do użytku cztery pociągi wyposażone w ogniwa akumulatorowe. Następnie odbierzemy piętnaście pociągów w pełni zasilanych akumulatorowo. Zaletą jednostek jest to, że można stosować je na liniach, które są tylko częściowo zelektryfikowane. Wyłączy to konieczność przesiadek z pociągów elektrycznych i spalinowych – komentuje Jiří Ješeta.

 

O pociągach bateryjnych Skody mówił Josef Bělica, wojewoda kraju morawsko-śląskiego.

– Cieszę się, że po raz pierwszy w naszym regionie na naszych szynach zaczną kursować nowoczesne pociągi bateryjne – mówił. – Niestety województwo morawsko-śląskie nadal należy do obszarów o najgorszej jakości powietrza. Czysta mobilność to jeden ze sposobów na poprawę naszego środowiska. Wierzę, że pociągi udowodnią swoją wartość i będzie ich więcej na naszej kolei. Województwo Morawsko-Śląskie będzie wspierać elektryfikację linii i wykorzystanie pociągów bateryjnych w ramach swoich możliwości. Dzieje się tak nie tylko ze względu na skutki ekologiczne, ale także ze względu na efektywność transportu i komfort naszych pasażerów.

 

Jednopokładowy RegioPanter wyposażony w akumulatory ma wszystko, do czego przywykli pasażerowie z klasycznych pociągów produkowanych przez Škodę. Oferuje niskopodłogowe i pozbawione barier wejścia i wnętrze, ergonomiczne siedzenia i przejrzysty system informacji. Pasażerowie będą mogli także skorzystać z przestronnej toalety przeznaczonej dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Jednostka wyposażona jest także w najnowocześniejszy system informacji pasażerskiej, system sygnalizacji ETCS oraz system automatycznego sterowania pociągami ATO.

– Jednostki elektryczne wyposażone w akumulatory zapewniają pasażerom komfort, eliminując potrzebę przesiadek tam, gdzie część sieci kolejowej jest zelektryfikowana, a część nie. Stanowią ekologiczny zamiennik pociągów spalinowych. Pomagają poprawić jakość powietrza i tym samym spełnić cele klimatyczne stawiane przez społeczeństwo. Zawsze byliśmy zaangażowani w rozwój rozwiązań bezemisyjnych w Škodzie i ten obszar pozostaje dla nas priorytetem – mówił Petr Novotný, dyrektor generalny Grupy Škoda.

 

Dodaj komentarz