Nowe połączenia do Szczecina, Poznania i Wrocławia, bezpośredni szybki przejazd między Łodzią, Warszawą i Białymstokiem oraz więcej pociągów do Zakopanego. A także podróż w rekordowym czasie 1 godz. 38 min. z Warszawy do Białegostoku, 2 godz. 18 min. z Poznania do Warszawy, czy 4 godz. 32 min. do Szczecina. Jesienny rozkład jazdy PKP Intercity wejdzie w życie 1 września br.
Więcej połączeń do Szczecina, Poznania i Wrocławia
Od września w rozkładzie jazdy pojawi się nowe połączenie Warszawa – Szczecin – Warszawa przez Poznań. Będzie to pociąg EIC 1804/8105 Sedina, który trasę ze stolicy do Szczecina pokona w rekordowym czasie 4 godz. 32 min., czyli krócej o około pół godziny niż obecnie najszybciej kursujący skład. Połączenie to zapewni także krótszy czas podróży do Warszawy z Poznania – 2 godz. 18 min. Podobny czas przejazdu na trasie Warszawa – Poznań – Szczecin będzie miał także pociąg EIC 1800/8101 Chrobry. Kolejna nowość w jesiennym rozkładzie jazdy to połączenie EIC 1604/6105 Lech, łączące Warszawę z Wrocławiem. Pociąg kursować będzie przez Poznań zapewniając atrakcyjny czas przejazdu między stolicami województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego – 1 godz. 18 min. Połączenie obsłuży również stację w Lesznie, które zyska ekspresowy skład do Warszawy. Pociągi EIC 1804/8105 Sedina orazEIC 1604/6105 Lech zestawione zostaną z nowych i komfortowych wagonów odebranych przez PKP Intercity rok i dwa lata temu.
Bezpośrednie szybkie pociągi do Łodzi, Białegostoku i Gdańska
Jesienią kursować będzie więcej bezpośrednich szybkich połączeń, zapewniających rekordowe czasy przejazdu. Nowy pociąg IC 1106/1007 Esperanto relacji Łódź – Białystok – Łódź, zatrzyma się tylko w stolicy. Dzięki temu podróż ze stacji Łódź Widzew do Warszawy Zachodniej wyniesie 58 min, a z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej – 1 godz. 12 min. Rekordowy czas przejazdu zostanie osiągnięty na odcinku Warszawa – Białystok – 1 godz. 38 min. Tę trasę pociąg pokona szybciej niż samochód o około pół godziny. Bezpośrednie szybkie połączenie z Warszawy do Białegostoku ma charakter pilotażowy. Obsługiwane będzie komfortowym pojazdem ED161 Dart. Utrzymane zostaną również 3 pary bezpośrednich połączeń kategorii Express InterCity Premium z Warszawy do Trójmiasta, bez zatrzymań po drodze. Z centrum stolicy do stacji Gdańsk Główny będą kursowały w czasie 2 godz. 25 min. Pociągi zostały wdrożone na wakacje, jednak ze względu na duże zainteresowanie, zostaną w rozkładzie jazdy co najmniej do połowy grudnia.
Dodatkowe całoroczne połączenie z Gdyni do Zakopanego
Od września nadal kursował będzie codziennie pociąg TLK 35102/53102 Lubomirski wrelacji Gdynia – Zakopane – Gdynia. Wcześniej połączenie to realizowane było tylko między Trójmiastem a Krakowem, a jedynie na czas wakacji zostało wydłużone do Zakopanego. Teraz podróż spod Tatr nad Bałtyk i z powrotem będzie możliwa także jesienią. Zachowane zostanie również codzienne kursowanie pociągu EIC 1350/3150 Tatry z atrakcyjnym czasem przejazdu. Na odcinku Warszawa Centralna – Zakopane wyniesie on 4 godz. 46 min., a na trasie Kraków Główny – Zakopane – 2 godz. 7 min.
Dostosowanie do prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej
Przywrócona została przepustowość stacji Warszawa Centralna oraz linii średnicowej w aglomeracji warszawskiej (Warszawa Centralna – Warszawa Zachodnia). Oznacza to, że wszystkie pociągi dalekobieżne zatrzymają się w centrum Warszawy, a jedynie pociąg IC 3128 Łokietek w okresie 21 października – 8 listopada nadal będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska. PKP Intercity przypomina, aby dokładnie sprawdzać stacje przyjazdu i odjazdu połączeń do/z Warszawy.
Od września do końca roku zarządca infrastruktury będzie prowadził prace na Centralnej Magistrali Kolejowej skutkujące ograniczeniem prędkości z 200 km/h do 160 km/h. Z tego powodu pociągi jadące na trasie Warszawa – Kraków – Warszawa oraz Warszawa – Katowice – Warszawa mogą mieć wydłużony czas przejazdu od 11 min. do 23 min.
Z powodu prac modernizacyjnych zamknięta jest linia kolejowa numer 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz. Na wyżej wspomnianym odcinku autobusy komunikacji zastępczej pojadą za pociągi: IC 13106/31107 San oraz IC 13104/31105 Witos kursujące na trasie Warszawa – Przemyśl – Warszawa.