W bydgoskich tramwajach od lat można dostrzec biletomaty, które nie działają. Ich obecność wywołuje zamieszanie wśród pasażerów, szczególnie tych spoza miasta, a także wzbudza krytykę zarówno pasażerów, motorniczych, jak i radnych miejskich.
Problem dotyczy przede wszystkim starszych modeli tramwajów, gdzie urządzenia te są wyłączone od wielu lat, mimo istnienia nowoczesnego systemu zakupu biletów kartą płatniczą.
Historia problemu
Pierwsze tramwaje Swing trafiły na bydgoskie tory w 2015 i 2016 roku jako część modernizacji taboru, związanej m.in. z budową linii tramwajowej do Fordonu. Wówczas wyposażono je w biletomaty, które umożliwiały zakup papierowych biletów. Jednak od 2018 roku, wraz z wprowadzeniem systemu zakupu biletów w formie elektronicznej, urządzenia te przestały być używane.
Wyłączone automaty nie zostały jednak zdemontowane. Wciąż pozostają w pojazdach, co nie tylko wprowadza pasażerów w błąd, ale także stanowi wyraźny problem wizerunkowy. Jak wskazuje radny Szymon Róg, wielu pasażerów próbowało „siłować się” z nieaktywnymi urządzeniami, często nieświadomymi, że są one nieczynne.
Reakcje pasażerów i działania radnych
Zarówno pasażerowie, jak i radni, wielokrotnie apelowali o rozwiązanie problemu. W poprzedniej kadencji radny Szymon Róg zaproponował ponowne uruchomienie biletomatów. Jednak pomysł ten został odrzucony – obecny system zakupu biletów elektronicznych był uznawany za wystarczający. Wobec tego w lipcu 2023 roku został złożony wniosek o całkowity demontaż urządzeń, argumentując, że ich obecność jest dezinformująca i utrudnia korzystanie z komunikacji miejskiej.
Propozycje doraźnych rozwiązań
Pod koniec listopada temat ponownie wypłynął na powierzchnię. Padły sugestie, że jeśli demontaż jest zbyt skomplikowany, wystarczyłoby wyraźne oznaczenie urządzeń naklejkami z informacją „Nieczynne”.
Zapowiedzi dalszych działań
W grudniu 2023 roku władze miasta Bydgoszcz obiecały demontaż nieczynnych biletomatów. W pierwszej kolejności ma to dotyczyć tramwajów należących do spółki Tramwaj Fordon, co obejmie 12 pojazdów. Demontaż w pozostałych tramwajach ma nastąpić po zakończeniu trwałości projektów, w ramach których urządzenia były dostarczone. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej (ZDMiKP) zobowiązał się także do weryfikacji oznakowania biletomatów, aby wyeliminować dezinformację.
Autor: Zuzanna Rabinek