O 50 nowoczesnych wagonów powiększy się tabor tramwajowy Górnośląsko-Zagłebiowskiej Metropolii do połowy 2027 roku. We wtorek 4 lutego spółka Tramwaje Śląskie S.A. podpisała dwie umowy na dostawę wagonów: z firmą PESA Bydgoszcz S.A. oraz z firmą Modertrans Poznań Spółka z o.o. Łączna wartość zakupu wynosi blisko 777 mln złotych brutto! To największe takie zamówienie w historii Tramwajów Śląskich.
Zadanie realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS). To już trzecia perspektywa unijnego finansowania, której beneficjentem jest spółka Tramwaje Śląskie S.A. Oprócz inwestycji infrastrukturalnych, które znacząco poprawiły funkcjonowanie transportu publicznego w naszej Metropolii, systematycznie unowocześniany jest tabor tramwajowy. Podczas uroczystości w historycznej hali tramwajowej w Chorzowie, umowy na zakup nowych wagonów podpisali: ze strony inwestora – Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A., Marcin Michalik – Członek Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. oraz ze strony dostawcy – Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A., Robert Tafiłowski – Wiceprezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A., Piotr Pawalk – Prezes Zarządu Modertrans Poznań Spółka z o.o. i Robert Kij – Wiceprezes Zarządu Modertrans Spółka z o.o. W uroczystości wzięli udział m.in. Marek Wójcik – Wojewoda Śląski, Bogumił Sobula – Wiceprezydent Katowic, Kazimierz Karolczak – Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Piotr Uszok – Przewodniczący Rady Nadzorczej Spółki Tramwaje Śląskie S.A.
– Zamówienie na dostawę nowych tramwajów opiewa na ogromną kwotę, którą pozyskujemy głównie z funduszy europejskich. Program FEnIKS otwiera nowe możliwości i – tak jak dwóch poprzednich perspektywach finansowania – będziemy z nich skutecznie korzystać – mówi Bolesław Knapik, Prezes Zarząd spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Jak zauważył Marek Wójcik, Wojewoda Śląski, obecnie po torach naszej Metropolii jeździ około 200 tramwajów.
– Dzięki dostawie 50 nowych wagonów nasz tabor powiększy się aż o jedną czwartą. To wspaniała wiadomość, bo tym samym poprawi się komfort podróżowania, a transport publiczny w miastach GZM będzie bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny – stwierdził Wojewoda Śląski.
Zadanie obejmuje dostawę 40 wagonów 25-metrowych (w tym 10 dwukierunkowych) przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. oraz dostawę 10 wagonów 15-metrowych (dwukierunkowych) przez firmę Modertrans Poznań Spółka z o.o. Szacuje się, że pierwsze dostawy mają się zakończyć do czerwca-lipca 2026 roku – do tego czasu na tory wyjedzie 10 krótszych tramwajów dwukierunkowych. Następne dostawy będą się odbywać sukcesywnie, a cały kontrakt ma być zrealizowany do połowy 2027 roku.
– Muszę przyznać, że mam osobistą satysfakcję z tego, że w procedurze przetargowej wyłonione zostały dwie polskie firmy, które są sprawdzonymi i rzetelnymi producentami nowoczesnych wagonów tramwajowych. To nie bez znaczenia, że środki pozyskane z Unii Europejskiej pozostaną w kraju – podkreśla Bolesław Knapik.