Ponad 50 wniosków wpłynęło do PKP Polskich Linii Kolejowych w związku z pierwszym etapem projektu dot. poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. W ramach prac przejazdy jednopoziomowe zastąpione zostaną skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.

Nabór wniosków do pierwszego etapu projektu zakończył się 5 lutego. Realizacja zadania wpłynie na zmniejszenie liczy wypadków i incydentów na przejazdach kolejowo-drogowych. Działania te PLK prowadzić będzie razem z jednostkami samorządu terytorialnego oraz zarządcami dróg.
– Zakończenie naboru do pierwszego etapu projektu to ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych. Wdrażając te rozwiązania, chronimy życie i zdrowie uczestników ruchu oraz zwiększamy niezawodność i punktualność ruchu pociągów. Cieszymy się z dużego zainteresowania projektem i liczymy na dalszą współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg – powiedział Maciej Kaczorek, Członek Zarządu – Dyrektor ds. strategii i rozwoju w PLK SA.
Kwota przeznaczona na cały projekt to 861 mln zł. Zadanie zostało podzielone na dwa etapy.
W ramach pierwszego etapu złożono ponad 50 wniosków, które zostaną poddane weryfikacji. Zadania do realizacji będą wybierane w formie konkursowej, a ocena zgłoszeń będzie oparta na analizie wielokryterialnej. W przypadku wystąpienia braków w dokumentacji, wnioskodawcy zostaną wezwani do ich uzupełnienia. Ogłoszenie wyników pierwszego etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami planowane jest na koniec 2025 r.
Jeszcze w tym roku ruszy drugi etap projektu. Start planowany jest na 5 sierpnia 2025 r. i będzie on trwać do 5 lutego 2026 r. Wówczas zainteresowane podmioty będą mogły zgłaszać kolejne zadania do współfinansowania.
Projekt jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych oraz poprawą przepustowości i bezpieczeństwa na zarządzanych drogach. Jego realizacja wpłynie także na zmniejszenie liczby zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego. Dotyczy to również likwidacji „wąskich gardeł”, do których należą przejazdy kolejowo-drogowe, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu (zarówno kolejowego, jak i drogowego), generują utrudnienia.