W najbliższych tygodniach rozpocznie się kolejny etap budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia transportu publicznego w Warszawie, jednak wiąże się z czasowymi utrudnieniami dla pasażerów i kierowców. Ruch tramwajowy na ulicy Banacha zostanie wstrzymany co najmniej do końca roku, a kierowcy będą musieli korzystać z jednej jezdni.

Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego poprawi połączenie tego kluczowego węzła komunikacyjnego z centrum oraz południowymi dzielnicami Warszawy. Przystanek końcowy zostanie umieszczony pod ziemią i zostanie zintegrowany ze stacją kolejową, co znacząco ułatwi przesiadki i skróci czas podróży. Według szacunków z nowej trasy skorzysta ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.
Utrudnienia w ruchu tramwajowym
Budowa nowej infrastruktury oznacza czasowe ograniczenia w ruchu tramwajów. Od marca pętla Banacha zostanie wyłączona z użytkowania, a linie tramwajowe 1, 14 i 25 będą kursować w zmienionych trasach. Tramwaje linii 1 będą dojeżdżały do pętli P+R Al. Krakowska, natomiast linie 7, 14 i 25 zakończą swoje trasy na placu Narutowicza.
Zmiany w organizacji ruchu drogowego
Kierowcy również muszą liczyć się z utrudnieniami. Zamknięta zostanie jezdnia ulicy Banacha prowadząca w stronę Bitwy Warszawskiej 1920 r. – od Pawińskiego do Grójeckiej. W obu kierunkach pojazdy będą poruszały się po jednej jezdni, co może powodować wzmożony ruch i korki w godzinach szczytu. Dodatkowo zlikwidowany zostanie przystanek autobusowy Bitwy Warszawskiej 1920 r. 06, a w jego miejsce uruchomiony zostanie przystanek tymczasowy na ulicy Banacha.
Przebudowa infrastruktury podziemnej – kluczowy etap prac
Jednym z największych wyzwań w tej inwestycji jest przebudowa licznych instalacji podziemnych. W rejonie skrzyżowania Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. znajduje się kilkadziesiąt różnych sieci – ciepłowniczych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, energetycznych i teletechnicznych. Wszystkie te instalacje muszą zostać dostosowane do nowego układu komunikacyjnego i przystosowane do dodatkowych obciążeń.
Budowa nowego układu torowego i „pełnej gwiazdy”
Po zakończeniu prac podziemnych rozpocznie się budowa nowego układu torowego, który umożliwi ruch tramwajów w wszystkich kierunkach. W ramach inwestycji powstanie 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa, z czego 500 metrów znajdzie się w tunelu prowadzącym do Dworca Zachodniego.
Czas przejazdu tramwajem z Dworca Zachodniego do Grójeckiej wyniesie około 5 minut, do placu Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika 15 minut
Część większego projektu tramwaju do Wilanowa
Budowa trasy do Dworca Zachodniego jest częścią większego projektu tramwaju do Wilanowa, który docelowo połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Niektóre odcinki tej linii są już gotowe, inne wciąż w budowie, a kolejne pozostają w fazie projektowania.
Finansowanie i przyszłe etapy budowy
Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” otrzymał 900 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich, a jego całkowity koszt wynosi ponad 2 mld zł.