PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają prace przygotowawcze do budowy jednotorowej linii kolejowej Wilkowice Bystra – Zwardoń na Śląsku. Inwestycję spółka rozpocznie od odcinka Rajcza – Zwardoń na południu województwa.

Efektem prac budowy jednotorowej linii kolejowej Wilkowice Bystra – Zwardoń będzie sprawniejszy i wygodniejszy dojazd pociągiem w Beskid Żywiecki. Dzięki przebudowie nawierzchni przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy się bezpieczeństwo na styku toru i dróg. Inwestycja ma wartość ponad 100 mln zł.
Prace przygotowawcze PLK rozpocznie w poniedziałek 10 marca. Działania będą polegały na demontażu urządzeń przy torach, sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej. Dzięki temu sprawniej rozpoczną się roboty zasadnicze – te ruszą w połowie kwietnia. W pierwszej kolejności obejmą odcinek Rajcza – Zwardoń, gdzie dla komfortu przejazdów wymieniony zostanie tor.
Pracami zajmie się specjalna maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej, która zdemontuje stary tor, a w jego miejsce ułoży nowe szyny i podkłady. PUN wymieni nawierzchnię na łącznie 37-kilometrach linii kolejowej między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Dzięki zabudowie toru bezstykowego zmniejszy się negatywne oddziaływania linii kolejowej na otoczenie.
PLK zamontuje 14 nowych rozjazdów i wykona odwodnienie toru. Prace obejmą też wymianę nawierzchni na 45 przejazdach kolejowo-drogowych między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem, co wpłynie na usprawnienie przejazdu samochodów przez tory i zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
– Linia kolejowa 139 łącząca Bielsko-Białą ze Zwardoniem to kluczowa trasa dla naszego regionu. Ruszamy z wielką modernizacją tej linii. Ponad 100 mln zł w tym roku zostanie przeznaczonych na wymianę torów, montaż nowych rozjazdów, odwodnienie torów i wymianę nawierzchni na odcinku pomiędzy Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Dzięki temu, pociągi przyspieszą nawet do 120 km/h na tym odcinku, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w Beskidzie Żywieckim i poprawę komfortu przejazdu dla mieszkańców i turystów – mówi Przemysław Koperski, wiceminister infrastruktury.
O inwestycji mówi także Marcin Mochocki, członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
– Kompleksową przebudowę linii kolejowej od Czechowic-Dziedzic do granicy ze Słowacją w Zwardoniu poprzedzi realizacja koniecznych prac, dzięki którym usprawnimy dojazd pociągiem od Wilkowic do Żywca i Zwardonia oraz skrócimy czas przejazdu koleją w Beskidy – zaznacza.
Efektem prac będzie większy komfort jazdy pociągiem, sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.
Pociągi przyspieszą, z 50 do 70 km/h oraz z 70 do 120 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w Beskid Żywiecki nawet o kilkanaście minut i w warunkach górskich jest znaczącą poprawą eksploatacyjną. Po torach będą mogły kursować cięższe składy.
Inwestycja prowadzona jest etapowo. Pierwszy etap prac między Rajczą a Zwardoniem spowoduje zmiany w komunikacji. Od marcowej korekty rozkładu jazdy (od 9 marca), na tym odcinku pociągi zostaną zastąpione autobusami. Wraz z postępem prac, w kolejnych etapach, zastępcza komunikacja autobusowa będzie rozszerzana o kolejne odcinki aż do Wilkowic Bystrej.