Wrocław kontynuuje rozbudowę swojej sieci tramwajowej. Wrocławskie Inwestycje otworzyły oferty w przetargu na projekt i budowę nowej trasy tramwajowej na Klecinę. Inwestycja ta ma poprawić komunikację w południowej części miasta i ułatwić codzienne dojazdy mieszkańcom.

Nowa linia tramwajowa ma połączyć istniejącą sieć tramwajową z rozwijającą się dzielnicą Klecina.
Docelowo powstaną dwa warianty trasy tramwajowej. Ten zaplanowany już wcześniej przez miasto (ul. Przyjaźni – ul. Kupiecka) spotkał się z oporem części mieszkańców Wrocławia. Wyłoniony w przetargu projektant zaproponuje więc trasę alternatywną (od pętli „Klecina” do mostu nad Ślęzą, gdzie włączy się w ślad planowanego torowiska). Od Ślęzy do Kupieckiej oba warianty są takie same.
Wrocławskie Inwestycje, spółka odpowiedzialna za realizację projektu, zaplanowały, że prace obejmą:
- Budowę torowiska o długości kilku kilometrów
- Stworzenie nowych przystanków tramwajowych
- Modernizację infrastruktury drogowej i sygnalizacji świetlnej
- Przystosowanie trasy do potrzeb pieszych i rowerzystów
Projekt ten wpisuje się w strategię miasta, która zakłada stopniową rozbudowę sieci tramwajowej i ograniczenie ruchu samochodowego w centrum.

Kto chce wybudować tramwaj na Klecinę?
Do przetargu zgłosiło się kilka firm, które przedstawiły swoje oferty na projektowanie i realizację inwestycji. Władze miasta analizują propozycje pod względem kosztów, terminów realizacji i zgodności z założeniami przetargowymi. Kluczowe będą również kwestie związane z jakością wykonania oraz doświadczeniem wykonawców w podobnych projektach.
Dlaczego ta inwestycja jest ważna?
Budowa nowej trasy tramwajowej na Klecinę to kolejny krok w rozwoju wrocławskiej komunikacji miejskiej. W ostatnich latach miasto inwestuje w nowe linie tramwajowe, co ma na celu poprawę mobilności mieszkańców oraz zmniejszenie korków. Dodatkowo, ekologiczny transport publiczny przyczynia się do redukcji emisji spalin i poprawy jakości powietrza.
Kiedy rozpoczną się prace?
Po wyborze wykonawcy i podpisaniu umowy, rozpoczną się prace projektowe. Szacuje się, że pierwsze roboty budowlane mogą ruszyć w ciągu kilku miesięcy.
Projekt korzystniejszego rozwiązania trasy powinien być gotowy w I kwartale 2027 r. W ramach inwestycji przebudowane zostanie istniejące torowisko na ul. Przyjaźni. Obecnie jest tam jeden tor, po którym tramwaje kursują naprzemiennie. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość trasy.