Tramwaje

PESA zrealizowała kontrakt. 40 nowych Swingów kursuje już po Bydgoszczy

– Kończymy największy kontrakt na wymianę taboru w historii miasta – informuje prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski, przekazując informację o finalizowaniu dostaw 40 nowoczesnych tramwajów, zamówionych w PESA Bydgoszcz. ZDMiKP zapowiada zaś plany zakupowe kolejnych 6 pojazdów.

Tramwaj przy przystanku wiedeńskim na ul. Focha (fot. B. Witkowski / Urząd Miasta Bydgoszczy)
Tramwaj przy przystanku wiedeńskim na ul. Focha (fot. B. Witkowski / Urząd Miasta Bydgoszczy)

PESA Bydgoszcz zakończyła dostawy do miasta 40 nowoczesnych tramwajów. Ostatnim odebranym pojazdem był Swing z numerem bocznym „181”. Tym samym Bydgoszcz stała się jednym z miast z najmłodszymi tramwajami w Polsce.

–  Kończymy największy kontrakt na wymianę taboru w historii miasta – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. –  Z sukcesem zdobyliśmy fundusze europejskie, które umożliwiły zakup łącznie 40 nowoczesnych tramwajów i nadrobienie wieloletnich zaległości. Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Resztę floty stanowiły wysłużone 30-letnie „Konstale”. Dziś tabor składa się z 75 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów.

 

Kontrakt na 40 nowoczesnych pojazdów

Kontrakt na nowoczesne tramwaje dla Bydgoszczy opiewał na kwotę 431,2 mln zł. W połowie marca odbiory przeszły ostatnie z zamówionych Swingów.  Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych.

Nigdy wcześniej Bydgoszcz nie kupiła w ramach jednego zamówienia tak znaczącej liczby tramwajów.

W poprzedniej dekadzie miasto zakupiło m.in.:

  • 12 tramwajów do obsługi trasy do Fordonu,
  • 18 tramwajów w ramach budowy na ul. Kujawskiej,
  • 3 tramwaje w ramach budowy pętli na Kapuściskach.
Tramwaj / Fot. B.Witkowski / UMB
Tramwaj / Fot. B.Witkowski / UMB

Bydgoski tabor szynowy

Średni wiek tramwajów kursujących po Bydgoszczy to 11,5 lat. Jak informuje ZDMiKP, flota składa się łącznie z 75 nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych w latach 2008-2025 przez bydgoską Pesę oraz 14 składów „Konstal” (13 podwójnych i jeden pojedynczy). Starsze pojazdy są jeszcze wykorzystywane do obsługi linii nr 6 (Łęgnowo – Bielany), jednak po modernizacji torowiska możliwe będzie wprowadzenie na trasę nowego taboru.

Średni wiek tramwajów Tramicus i Swing dostarczonych przez Pesę to nieco ponad 6 lat. Lepszym wynikiem może pochwalić się Olsztyn, który w 2015 stworzył od podstaw nową sieć tramwajową i na jej potrzeby zakupił nowe pojazdy.

Miasto dokupi 6 tramwajów

Dofinansowanie kwotą 44 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy (KPO) umożliwi Bydgoszczy zakup sześciu nowych tramwajów.

– Analizowany jest jeszcze najkorzystniejszy model zakupu – informuje ZDMiKP. – Obecnie przygotowywana jest dokumentacja techniczna i formalno-prawna. Dodatkowe tramwaje pojawią się na torach do końca 2027 roku.

Nie tylko tramwaje – także torowiska

Miasto Bydgoszcz modernizuje sieć tramwajową. Wśród realizowanych obecnie zadań znajduje się:

  • modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej,
  • modernizacja zajezdni tramwajowej,
  • budowa przystanków wiedeńskich,
  • budowa torowiska na Szwederowo,
  • rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
  • modernizacja ronda Jagiellonów.

Nowe Swingi w liczbach:

  • żywotność pojazdu – do 35 lat
  • prędkość maksymalna – do 80 km/h
  • niska podłoga – 100 %
  • liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
  • wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł

Dodaj komentarz