global Przewozy towarowe Tabor

Szwedzi zachwyceni wodorową lokomotywą PESY

W terminalu intermodalnym w porcie Trelleborg zademonstrowano lokomotywę wodorową SM42-6Dn, wyprodukowaną przez PESA Bydgoszcz. Wydarzenie zorganizowane zostało w ramach projektu Interreg Blue Supply Chains przez Trelleborgs Hamn AB we współpracy z firmami VÄTE Bolagen AB oraz Blue Supply Chains.

Fot. Trelleborgs Hamn AB / Port of Trelleborg
Fot. Trelleborgs Hamn AB / Port of Trelleborg

Celem projektu jest dekarbonizacja działalności portowej poprzez promowanie elektryfikacji, wdrażanie paliw alternatywnych oraz rozwój zielonych łańcuchów transportowych.

Spotkanie otworzył Ulf Sonesson, przedstawiając założenia projektu. Następnie Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji w PESA Bydgoszcz, zaprezentował możliwości i parametry techniczne lokomotywy wodorowej. Następnie uczestnicy wydarzenia mieli okazję zobaczyć pojazd w akcji i odbyć jazdę próbną.

Prezentowana lokomotywa SM42-6Dn to pierwsza z 25 jednostek zamówionych z myślą o modernizacji szwedzkiego taboru towarowego. Väte Rail, operator kolejowy i zarządca manewrów na terenie portu Trelleborg, planuje do 2030 roku całkowicie wycofać ze swojej floty lokomotywy z silnikami diesla, osiągając tym samym pełną neutralność emisyjną.

Lokomotywa SM42-6Dn jest napędzana dwoma ogniwami paliwowymi o mocy 85 kW każde. Tankowanie wodoru zajmuje jedynie 30 minut, co przekłada się na wysoką efektywność operacyjną i ograniczenie przestojów. Rozwiązanie to odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na zeroemisyjne technologie transportowe w portach, terminalach oraz na liniach towarowych.

Wodorowy RoadShow PESA w Szwecji

Dodaj komentarz