Raport z Polski Tabor

Sygnał “Baczność” usłyszymy rzadziej. Nowelizacja weszła w życie

Maszyniści od dziś (20.05) nie nadają obowiązkowo sygnału dźwiękowego przed przejazdami wyposażonymi w urządzenia zabezpieczające – rogatki lub sygnalizacja świetlna. – To mały sygnał, ale wielka ulga – dla setek tysięcy osób mieszkających przy liniach kolejowych – komentuje Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Maszyniści nie muszą nadawać obowiązkowego do tej pory sygnału Rp 1 "Baczność". (fot. Łukasz Brylowski | PKP PLK)
Maszyniści nie muszą już nadawać obowiązkowego do tej pory sygnału Rp 1 “Baczność”. (fot. Łukasz Brylowski | PKP PLK)

W życie weszła podpisana 15 kwietnia przez ministra infrastruktury nowelizacja ustawy dotycząca nadawanego przez maszynistów sygnału dźwiękowego „Baczność”.

Obowiązek podawania sygnału Rp1 pozostanie w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które zabezpieczeń nie mają.

Jak podkreślał miesiąc wcześniej minister infrastruktury, zmiana to odpowiedź na liczne skargi i postulaty osób, które mieszkają w pobliżu torów kolejowych i przejazdów kolejowo-drogowych. Zwracali oni uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem sygnału.

Według danych udostępnionych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.

Nowelizacja wprowadza ważne zmiany w przepisach kolejowych służące poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic, także w sytuacjach awaryjnych. Ponadto nowe rozwiązania posłużą codziennej poprawie funkcjonowania przewoźników kolejowych:

  • wprowadzenie nowych tablic hamowania,
  • wycofanie ograniczeń prędkości manewrowych z towarami niebezpiecznymi,
  • podwyższenie prędkości jazdy bez znajomości szlaku z 40 do 60 km/h dla pociągów pasażerskich w sytuacjach nadzwyczajnych,
  • podwyższenie prędkości z 20 do 40 km/h w przypadku dalszej jazdy po zatrzymaniu pociągu przed semaforem samoczynnym wskazującym sygnał S1 „Stój” oraz w przypadku wyprawienia pociągu na sygnał zastępczy (Sz) na szlak z blokadą samoczynną
  • prędkość 40 km/h przy wyprawieniu pociągu na szlak na sygnał zastępczy (Sz) w będzie obowiązywać „do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym osłanianych semaforem”, zamiast „w granicach posterunku ruchu”, jak obecnie,
  • wydłużenia ważności próby hamulca z 12 do 24h w przypadku, gdy zostało wyłączone zasilanie sprężonym powietrzem urządzeń hamulcowych,
  • umożliwienie podawania sygnałów odjazdu pociągu pasażerskiego również przez konduktora (nie tylko kierownika pociągu, jak obecnie),
  • zniesienie nakazu oględzin technicznych pociągów z prędkością powyżej 120 km/h na stacjach zwrotnych,
  • umożliwienie możliwości stosowania na semaforach (fakultatywnie) listew białych lub biało-czerwonych wskazujących rodzaj semafora (samoczynny, półsamoczynny) zamiast malowania ich masztów, a listwy biało-czarne będą mogły być na tarczach ostrzegawczych przejazdowych.
  • wprowadzenie nowego wskaźnika W 21a jako przedwskaźnika przed wskaźnikiem W 21. Wskaźnik W 21a będzie fakultatywny (stosowany na zarządzenie zarządcy infrastruktury) oraz na projektach pilotażowych,
  • umożliwienie zarządcom infrastruktury uruchomienia projektów pilotażowych nowego systemu sygnalizacji,
  • umożliwienie stosowania wskaźników W 19 i W 20 jako tablice (nie wskaźniki świetlne) na semaforach samoczynnych (eliminacja ograniczeń prędkości na brak drogi hamowania na ostatnim odstępie blokady samoczynnej przed semaforem wjazdowym).

Dodaj komentarz