Aktualności Polregio

Rok nowego Zarządu POLREGIO. Bilans zmian, inwestycji i wyzwań

20 czerwca 2024 roku powołano nowy Zarząd POLREGIO. Dziś spółka podsumowuje intensywny czas reorganizacji, modernizacji i wdrażania usprawnień.

Fot POLREGIO
Fot POLREGIO

– Rocznica powołania to dobra okazja do podsumowań. Za nami wiele wyzwań, z których część była naprawdę trudna. Wyzwań nie brakuje też przed nami. Najważniejsze jest jednak to, że udało nam się odbudować dialog, wdrożyć rozwiązania realnie poprawiające sytuację na kolei regionalnej i przywrócić wiarę w to, że da się przezwyciężyć niemoc, która paraliżowała POLREGIO przez długie lata – mówi prezes Zarządu POLREGIO Krzysztof Pietrzykowski. Szczególnie istotne były dla nowego Zarządu działania w regionach, gdzie jakość przewozów wymagała pilnej poprawy. – Jesteśmy świadomi tego, ile pracy jest jeszcze przed nami, ale roczny bilans pokazuje, że warto konsekwentnie realizować przyjęte cele. Dziękuję wszystkim pracownikom, którzy byli częścią tego procesu. Działamy dalej – dodaje prezes Pietrzykowski.

Audyty, transparentność i finanse pod lupą

Jak podkreśla prezes Zarządu POLREGIO Krzysztof Pietrzykowski: by przywrócić spółce właściwy kierunek rozwoju, konieczne było najpierw rzetelne zbadanie jej kondycji i rozliczenie przeszłości. Kluczowe znaczenie miał audyt procesu ubiegania się o środki z Krajowego Planu Odbudowy. Wykazał on, że wskutek błędów ówczesnego Zarządu z lat 2022–2023 POLREGIO utraciło szansę na unijne dofinansowanie zakupu niemal stu nowych pojazdów – jeszcze zanim przewoźnik rozpoczął starania o środki. Wadliwe umowy ramowe znalazły się na szczycie listy uchybień. – Pierwsze miesiące naszej pracy ujawniły szereg rażących zaniedbań narosłych przez lata. Szczegółowe audyty, zarówno w centrali, jak i w regionach, wykazały m.in. nie zawsze właściwe zarządzanie procesem napraw taboru, przerost wydatków na marketing, usługi doradcze, a także nietrafione decyzje, które szkodziły spółce i jej pracownikom – wylicza Pietrzykowski.

Działania naprawcze rozpoczęły się już w pierwszych tygodniach pracy nowego Zarządu. Obejmowały reorganizację centrali, której celem było zwiększenie efektywności i ograniczenie kosztów, a także powołanie – dotąd nieistniejącej – komórki ds. pozyskiwania funduszy unijnych. Zbędne, kosztowne umowy marketingowe i doradcze zostały natychmiast wypowiedziane – ich łączna wartość sięgała nawet 200 tys. zł miesięcznie. W przypadku wykrytych nieprawidłowości, w działalności centrali spółki oraz lubuskiego zakładu, Zarząd skierował zawiadomienia do prokuratury.

Pomimo odziedziczonych problemów POLREGIO nie tylko utrzymało płynność finansową na bezpiecznym poziomie, ale również zakończyło rok z dodatnim wynikiem. Przywrócenie transparentności oraz realna kontrola kosztów pozwoliły rozpocząć odbudowę zaufania zarówno wśród partnerów samorządowych, jak i pasażerów. – Obecnie spółka konsekwentnie realizuje politykę otwartości i odpowiedzialności finansowej, a transparentność działań Zarządu – wobec właścicieli, organizatorów, pasażerów i samych pracowników – oraz ścisła kontrola wydatków stały się fundamentem zmian w zarządzaniu POLREGIO – podkreśla wiceprezes Wojciech Dinges.

Dodaj komentarz