RegioJet i Škoda Group podpisały umowę na dostawę nowoczesnych, hybrydowych zespołów trakcyjnych, które od grudnia 2029 roku będą obsługiwać połączenia kolejowe w regionie północno-wschodnich Czech. Wartość kontraktu wynosi ponad 9 miliardów koron czeskich.

Umowa przewiduje dostawę 34 składów BEDMU (Battery Electric Diesel Multiple Unit) – 18 dwuczłonowych oraz 16 trójczłonowych. Pojazdy tego typu łączą w sobie napęd elektryczny, spalinowy oraz bateryjny, dzięki czemu mogą poruszać się zarówno po odcinkach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. Oznacza to koniec konieczności wymiany lokomotywy na granicach sieci trakcyjnych oraz większą elastyczność w prowadzeniu ruchu.

Pociągi wyprodukowane przez Škoda Group zaoferują pasażerom nowoczesny standard podróży. Będą wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych, przestronne wnętrza oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością i rowerzystów. Konstrukcja umożliwi szybki wsiadanie i wysiadanie, co przełoży się na krótszy czas postoju na stacjach.
Nowe jednostki mają obsługiwać trasy regionalne, zapewniając wyższy komfort, większą punktualność i krótsze czasy przejazdu. Jak podkreśla RegioJet, inwestycja ta oznacza znaczący krok w stronę zrównoważonego transportu publicznego.

– Dzięki nowym hybrydowym składom RegioJet będziemy mogli zaoferować pasażerom szybkie i wygodne podróże, a jednocześnie zmniejszyć wpływ na środowisko. To przyszłość kolei w regionach, gdzie infrastruktura trakcyjna jest niepełna – powiedział przedstawiciel przewoźnika.
Škoda Group zwraca uwagę, że pojazdy BEDMU łączą w sobie innowacyjne technologie pozwalające ograniczyć emisję spalin i zwiększyć elastyczność operacyjną przewoźników.
Nowe pociągi wzmocnią flotę RegioJet od grudnia 2029 roku, kiedy rozpoczną regularne kursy w regionie północno-wschodnich Czech.