Aktualności Raport z Polski

Alstom zwiększy przepustowość linii kolejowej nr 354

Alstom, globalny lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, podpisał umowę z firmą PORR na realizację prac związanych z instalacją systemów sterowania ruchem kolejowym (srk) w ramach rozbudowy linii kolejowej nr 354 w Obornikach Wielkopolskich. Inwestycja ta stanowi część projektu mającego na celu zwiększenie przepustowości linii oraz likwidację tzw. „wąskiego gardła” w ruchu kolejowym pomiędzy Poznaniem a Piłą.

ALSTOM

Projekt obejmuje budowę nowego toru oraz drugiej przeprawy mostowej przez rzekę Wartę, co znacząco usprawni prowadzenie ruchu pociągów, poprawi bezpieczeństwo i skróci czas przejazdu. Dla pasażerów oznacza to lepsze skomunikowanie regionu, większą dostępność transportu kolejowego oraz wyższy komfort podróży – zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym.

Kompleksowe rozwiązania Alstom

W ramach kontraktu Alstom odpowiada za kompleksowe zaprojektowanie i wdrożenie systemów srk, które stanowić będą kluczowy element nowej infrastruktury. Prace obejmują odcinek od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie. Projekt zakłada zabudowę urządzeń srk dla nowej mijanki w Parkowie oraz wprowadzenie zmian w Lokalnym Centrum Sterowania (LCS) Poznań–Piła.

Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na drugi kwartał 2026 roku, zgodnie z harmonogramem Krajowego Planu Odbudowy (KPO), który zakłada wzrost przepustowości kolei, poprawę bezpieczeństwa oraz rozwój transportu przyjaznego środowisku.

– Rozbudowa linii kolejowej nr 354 odzwierciedla zarówno techniczne ambicje projektu, jak i wyjątkowe zdolności zespołu Alstom do realizacji wyzwań w sposób efektywny i elastyczny. Dzięki naszemu doświadczeniu i sprawdzonym rozwiązaniom technologicznym możemy wspierać rozwój infrastruktury kolejowej w regionie, który ma strategiczne znaczenie zarówno dla połączeń pasażerskich, jak i transportu towarowego – podkreśla Adam Juretko, Dyrektor Oddziału Katowice w Alstom Polska.

Kolejny krok w modernizacji linii Poznań–Piła

Rozbudowa infrastruktury w Obornikach Wielkopolskich to kontynuacja modernizacji linii kolejowej Poznań–Piła, zakończonej w 2019 roku. Nowy tor i most przez Wartę uzupełnią istniejącą infrastrukturę, a powstająca mijanka w Parkowie umożliwi zwiększenie liczby połączeń i skrócenie czasu oczekiwania na mijanie się pociągów.

W ramach inwestycji powstanie także nowy peron na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto, wyposażony w wiaty, przejście podziemne z windami, nowoczesne oświetlenie, tablice informacyjne oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością.

Alstom – lider technologii kolejowych w Polsce

Alstom od wielu lat odgrywa kluczową rolę w modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej. Firma jako pierwsza wdrożyła w Polsce system ERTMS poziomu 2, a obecnie realizuje jego budowę na dziesięciu liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK.

Na koncie Alstom znajdują się również takie projekty jak budowa centrum sterowania dla Metra Warszawskiego, instalacja ponad 30 systemów CTC (Centralized Traffic Control), wyposażenie ponad 220 stacji w komputerowe systemy zależnościowe oraz modernizacja ponad 1,7 tys. systemów sygnalizacji przejazdowej.

Nowa inwestycja w Obornikach Wielkopolskich potwierdza pozycję Alstom jako partnera strategicznego dla rozwoju nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury kolejowej w Polsce. Dzięki wdrożeniu najnowszych technologii sterowania ruchem kolejowym linia nr 354 stanie się bardziej przepustowa, niezawodna i przyjazna środowisku – co wpisuje się w cele zrównoważonego transportu i transformacji kolejowej w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Dodaj komentarz