Inwestycje Pasażer Wydarzenia

UE dofinansowała projektowanie linii kolejowej CPK między Katowicami a granicą Polski z Czechami

Komisja Europejska przyznała spółce CPK blisko 80 mln zł wsparcia finansowego na zaprojektowanie ponad 60-kilometrowego odcinka kolejowego między Katowicami a granicą państwa. Celem tej inwestycji jest skrócenie czasu podróży między Polską, Czechami i Austrią. Dla Polski oznacza ona znaczące usprawnienie podróży w rejonie Śląska. Odcinek realizowany przez CPK zakłada poruszanie się pociągów z prędkością do 250 km/h. 

Przedmiotem przedsięwzięcia jest opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii Kolei Dużych Prędkości Katowice – granica państwa (w kierunku Ostrawy) wraz z niezbędnymi odcinkami łączącymi linię m.in. z Żorami, Rybnikiem, Jastrzębiem-Zdrojem czy Wodzisławem Śląskim. 

Realizacja inwestycji pozwoli znacząco skrócić czasy przejazdu na trasach Katowice-Żory z 90 min do 20 min, Katowice-Rybnik z 45 min do 24 min, Katowice-Wodzisław Śląski z 60 min do 38 min oraz Katowice-Jastrzębie-Zdrój z minimum 60 min (wyłącznie samochodem) do 35 min. Należy zaznaczyć, że Żory oraz Jastrzębie-Zdrój nie posiadają bezpośrednich połączeń kolejowych z Katowicami.  Nowa linia kolejowa nie tylko znacząco skróci czasy przejazdu między miastami regionu, ale także umożliwi szybkie połączenia międzynarodowe z Pragą, Wiedniem, Bratysławą i Budapesztem.

Odcinek transgraniczny między Polską a Czechami stanowi również element europejskiego projektu łączącego Katowice, Ostrawę, Brno i Wiedeń, który skróci czasy przejazdu między Polską, Czechami i Austrią. Po zakończeniu prac podróż Warszawa – Wiedeń ma wynieść około 4 godzin 20 minut, pomiędzy Wiedniem a Katowicami przejazd koleją zajmie około 2 godzin 20 minut, a Katowicami i Pragą około 2 godzin 30 minut. 

Projekt pn. „Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Katowice – granica państwa (odcinek transgraniczny)” jest dofinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2). Planowany termin zakończenia jego realizacji to czerwiec 2028 roku. Wartość wydatków kwalifikowalnych wynosi 93 mln zł, z tego 85 procent stanowi dofinansowanie unijne. Spółka CPK podpisała umowę z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). To już druga dotacja UE dla projektu Katowice – Ostrawa: w 2020 r. spółka CPK otrzymała dofinansowanie z Instrumentu CEF na prace przedprojektowe w wysokości blisko 8 mln zł.

Dla odcinka Katowice – Ostrawa gotowa jest już Koncepcja Programowo-Przestrzenna. Jednocześnie spółka CPK jest w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Prace odbywają się w koordynacji ze spółką Sprava Zeleznic – inwestorem kolejowym po czeskiej stronie granicy – który także prowadzi prace projektowe. 

Dotychczas w ramach unijnego wsparcia z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”, spółka CPK otrzymała fundusze m.in. na opracowanie dokumentacji projektowej odcinka Warszawa – Łódź Niciarniana (bez węzła CPK), odcinka Sieradz-Poznań czy na prace projektowe dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linię nr 14.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji. 

Dodaj komentarz