Dynamiczna modernizacja polskiej kolei sprawia, że coraz większą rolę odgrywają nie tylko parametry techniczne pojazdów, lecz także komfort, ergonomia i dostępność dla pasażerów. Kabina maszynisty, systemy dostępu do pojazdu, intuicyjna obsługa drzwi czy czytelna informacja o rezerwacji miejsc stają się dziś równie istotne jak napęd czy bezpieczeństwo konstrukcyjne. To właśnie w tych obszarach technologie HMI (Human Machine Interface) wyznaczają nowe standardy podróżowania koleją.

Jednym z kluczowych dostawców rozwiązań HMI dla nowoczesnego taboru kolejowego w Polsce i Europie jest firma EAO – producent komponentów obecnych w niemal każdym nowym pociągu poruszającym się po polskich torach. O tym, jak buduje się silną pozycję na wymagającym rynku kolejowym, jakie trendy kształtują dziś rozwój Passenger Access oraz w jaki sposób systemy rezerwacji siedzeń (SRS) wpływają na komfort i efektywność podróży, rozmawiamy z Markiem Palińskim, menedżerem ds. sprzedaży na rynek polski i czeski w EAO.
EAO jest obecne praktycznie w każdym nowoczesnym pociągu w Polsce. Jak udało się zbudować tak silną pozycję na rynku kolejowym?
EAO od lat specjalizuje się w dostarczaniu komponentów HMI najwyższej jakości, stosowanych zarówno w kabinach maszynisty, jak i w Passenger Access. Niezawodność, zgodność z rygorystycznymi normami kolejowymi oraz powtarzalność produkcji sprawiły, że EAO stało się naturalnym wyborem dla producentów taboru. Obecnie niemal każdy nowoczesny pociąg w Polsce i duża część europejskich pojazdów wykorzystuje nasze rozwiązania.
Jakie trendy technologiczne dominują dziś w sektorze HMI dla kolei?
Obserwujemy dynamiczny rozwój trzech obszarów: ergonomii i standaryzacji kabiny maszynisty, wzrostu znaczenia komfortu pasażera oraz intensywnej modernizacji Passenger Access. W szczególności popularność zyskują rozwiązania ułatwiające dostępność, poprawiające bezpieczeństwo i zapewniające intuicyjną interakcję z pojazdem.
Seria 57 przycisków Passenger Access stała się jednym z najczęściej stosowanych elementów w europejskich pojazdach. Co ją wyróżnia?
Seria 57 jest projektowana do aplikacji intensywnego użytkowania – drzwi, toalety, interkomy, przyciski pomocy. Najważniejszą cechą wyróżniającą ją na tle światowych rozwiązań jest unikatowa średnica aktywacji umożliwiająca spełnienie wymogów TSI PRM. Jest to obecnie największa średnica aktywacji dostępna na świecie w produktach spełniających te normy. Dzięki temu aktywacja przycisku jest wyjątkowo łatwa – także dla osób starszych, niewidzących, o ograniczonej mobilności czy podróżujących z bagażem.
To rozwiązanie realnie poprawia dostępność transportu publicznego, co znajduje odzwierciedlenie w polskich i europejskich przetargach na nowy tabor.
Jak rozwijają się systemy komfortu pasażera, takie jak rezerwacja miejsc czy ładowanie urządzeń mobilnych?
Komfort pasażera staje się kluczowym elementem różnicującym przewoźników. Systemy rezerwacji miejsc w czasie rzeczywistym, ładowarki indukcyjne, USB-C Power Delivery oraz intuicyjne przyciski Passenger Access są już standardem w Europie Zachodniej i w szybkim tempie pojawiają się również w Polsce. Ich celem jest nie tylko poprawa wygody, ale również bezpieczeństwa i efektywności podróży.




