20 stycznia 2020 r. podpisano umowę, dzięki której mieszkańcy 50 tysięcznego warszawskiego Gocławia, do centrum dostaną się w około 20 minut. Nową linię tramwajową zaprojektuje krakowska firma Progreg, która będzie miała 9 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych.
Koszt przygotowania wszystkich dokumentów potrzebnych do budowy, w tym pozwolenia na budowę, wyniesie ponad 5 mln 854 tysiące złotych. Przejazd tramwajem całej trasy do stacji metra Centrum, zajmie około 20 minut. Tramwaje po nowo zbudowanych torach w godzinach szczytu będą mogły kursować co 4 minuty. Tory pobiegną przez Saską Kępę, dalej – nad aleją Stanów Zjednoczonych, gdzie powstanie wygodny węzeł przesiadkowy, pozwalający przesiąść się z autobusów do tramwajów. Ostatnie półtora kilometra nowej trasy przebiegnie w ciągu ul. generała Bora-Komorowskiego do pętli autobusowej, która znajduje się w pobliżu trasy Siekierkowskiej. Na pętli pasażerowie będą mogli przesiadać się z tramwajów do autobusów.
Łączna długość nowej trasy wyniesie 3,6 km, będzie przy niej 7 przystanków. Dodatkowo zajmiemy się także trasą tramwajową na al. Waszyngtona, gdzie zmodernizujemy tory o długości 2,5 km i przebudujemy 9 peronów. Długość zielonych torowisk wyniesie ok. 2,6 km.
Projekt poprzedziły konsultacje społeczne. Otwarte spotkania z mieszkańcami w formie warsztatów Tramwaje Warszawskie prowadziły od maja 2016 do grudnia 2017 roku. Przed ostatnią turą konsultacji zorganizowano łącznie 20 spotkań z mieszkańcami. A po ich zakończeniu powstał szczegółowy raport, który został zamieszczony na stronie tramwajnagoclaw.pl, gdzie można znaleźć wszystkie dokumenty, schematy i wizualizacje związane z inwestycją. Ostateczny kształt przebiegu nowej trasy tramwajowej przez Saską Kępę został wybrany podczas konsultacji, podczas których Tramwaje Warszawskie przeanalizowały wraz z mieszkańcami warianty tras. Konsultacje sprawiły, że do koncepcji trasy wprowadzono wiele zmian m.in. przesunięcie przystanków, zmniejszenie ingerencji w teren ogródków działkowych, zwiększenie ilości zieleni oraz podwyższenie bezpieczeństwa na wybranych przejściach i przejazdach przez torowisko poprzez wprowadzenie sygnalizacji świetlnej. Szczegółowy spis wszystkich zmian znajduje się w raporcie.