Pasażerowie najczęściej skarżyli się na higienę, jakość obsługi i komfort podróży. Spadła zaś liczba skarg na rozkład jazdy pociągów. Urząd Transportu Kolejowego podsumował liczbę zgłoszeń pasażerów w roku 2019. Do jakich działań podróżni mieli zastrzeżenia?
W minionym roku do UTK wpłynęło 1341 skarg od pasażerów. To o 7 mniej, niż w roku 2018. Główne tematy, których dotyczyły skargi pasażerów w 2019 r., to:
- niedostateczny komfort podróży i niewłaściwa postawa drużyn konduktorskich (571 zgłoszeń)
- niedogodny rozkład jazdy i punktualność pociągów (475 zgłoszeń)
- nieprawidłowe funkcjonowanie kanałów sprzedaży biletów oraz niewystarczająca informacja pasażerska (339 zgłoszeń)
Najczęściej podróżni kontaktowali się z UTK przy pomocy poczty elektronicznej (1031 zgłoszeń) oraz poprzez interaktywny formularz kontaktowy (224 zgłoszenia). Konsultanci UTK udzielili łącznie 1,5 tys. porad za pośrednictwem infolinii.
-Sygnały przekazywane nam przez pasażerów są bardzo ważnym źródłem informacji o problemach występujących na styku systemu kolejowego i jego klientów. Poza pomocą w indywidualnych przypadkach rozwiązujemy także systemowe problemy, wskazując podmiotom kolejowym obszary, które wymagają poprawy. Wyraźnie widać, że proponowane przez nas kanały cyfrowego kontaktu z Urzędem cieszą się zainteresowaniem ze strony pasażerów. Ponad 3/4 wszystkich zgłoszeń w 2019 r. obsłużyliśmy drogą elektroniczną – ocenia dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.