global Inwestycje Wydarzenia

Alstom rozszerza prace w Rumunii

23 września 2020 r. konsorcjum Asocierea RailWorks, którego częścią jest Alstom, podpisało umowę na dostawę infrastruktury elektryfikacyjnej, systemów cyfrowej kontroli pociągów i zarządzania ruchem dla drugiego odcinka Apata-Cata linii kolejowej Brașov-Sighișoara. Jest to część europejskiego korytarza transportowego Ren-Dunaj w Rumunii. Realizacja zadania została zaplanowana cztery lata. 

Fot. Alstom

Inwestycja jest uzupełnieniem poprzednich projektów na odcinkach nr 1 i 3, ich realizacja została powierzona Asocierea RailWorks w marcu 2020 roku. Łącznie Alstom przeprowadzi prace na podwójnej linii kolejowej o długości 128 kilometrów, czego skutkiem będzie ponad 250 kilometrów zmodernizowanej infrastruktury kolejowej pomiędzy Brasov i Sighișoara.

Pociągi pomiędzy tymi dwoma ważnymi ośrodkami turystycznymi w Rumunii kursują od 1873 r. Po zakończeniu modernizacji podróż dla najszybszych pociągów powinna zająć mniej niż godzinę, w porównaniu do 160–250 minut obecnie.

„Alstom umocnił teraz swoją wiodącą pozycję na rumuńskim rynku kolejowym, zarówno w zakresie cyfrowego sterowania pociągami, jak i elektryfikacji. Objęcie całego odcinka między Sighisoarą a Brasov zapewni płynne i efektywne działanie, spójną jakość usług i skoordynowanie wysiłków w celu ukończenia całej podsekcji na czas i w ramach budżetu” – wyjaśnia Gabriel Stanciu, dyrektor zarządzający Alstom na Rumunię, Bułgarię i Republikę Mołdawii.

 

Nowy projekt, który dotyczy łącznie 28 km podwójnej linii kolejowej, obejmuje optymalizację istniejącej trasy poprzez budowę tuneli w celu skrócenia czasu przejazdu, a także modernizację większości starej linii dla pociągów pasażerskich poruszających się z prędkością do 160 km/h. Alstom jest bezpośrednio odpowiedzialny za system zarządzania ruchem, wdrożenie ERTMS poziomu 2. (system telekomunikacyjny ETCS poziomu 2. + GSM-R), systemy informacji pasażerskiej, a także modernizację sieci trakcyjnej i podstacje trakcji elektrycznej.

Najbardziej złożoną częścią tego projektu jest budowa dwóch podwójnych tuneli (łącznie cztery tunele, po dwa w każdym kierunku) o łącznej długości prawie 13 kilometrów podwójnych linii. W tych tunelach Alstom odpowiada za system elektrowentylacji kompensujący brak naturalnej wentylacji oraz system przeciwpożarowy zapewniający pełne bezpieczeństwo ruchu.

Podobnie jak w przypadku części 1 i 3 odcinka Brașov-Sighișoara, w celu modernizacji sieci trakcyjnej Alstom dostarczy swoje rozwiązanie trakcyjne OCS3 dla głównych linii.

Alstom jest aktywny w trwających pracach remontowych na rumuńskiej części korytarza Ren-Dunaj od 2012 r. Obecnie realizuje pięć i posiada dwa ukończone projekty na tym odcinku, obejmujące ponad 75% z 450 km linii kolejowych modernizowanych na rumuńskim odcinku tego europejskiego korytarza.

Paneuropejski korytarz Ren-Dunaj łączy miasta Norymberga-Praga-Wiedeń-Budapeszt-Curtici-Simeria-Brasov-Bukareszt-Konstanca. Dzięki pracom na odcinkach położonych na północnej odnodze rumuńskiej części tego korytarza prędkość ruchu wzrośnie do 160 km / h dla pociągów pasażerskich i do 120 km/h dla towarowych.