Wywiady

Artur Fryczkowski, Alstom: Wprowadzenie KDP to ewolucja [WYWIAD]

Z Arturem Fryczkowskim, wiceprezesem zarządu ALSTOM Konstal SA w Polsce, rozmawialiśmy o kolei high-speed w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego, wodorze i umowie z PKN Orlen oraz sytuacji geopolitycznej w Europie.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to nie tylko lotnisko – to także rozwój infrastruktury kolejowej. Pana zdaniem, czy inwestycja pozwoli Polsce wejść do światowej czołówki linii Kolei Dużych Prędkości?

Polska kontynuuje inwestycje w rozwój sieci kolejowej. Kołem zamachowym dla rozwoju krajowego systemu kolei dużej prędkości jest Centralny Port Komunikacyjny. Mówimy o 200 pociągach i ok. 1 600 km nowych torów. Dodatkowo rząd chce również zwiększyć budżet programu Kolej Plus – z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Dzięki temu możliwe będzie dofinansowanie 34 projektów inwestycyjnych, zamiast planowanych wcześniej 17. Chodzi o realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację lub budowę nowych linii kolejowych, w tym mijanek czy łącznic kolejowych.