Aktualności

Beacony – pierwszy krok w stronę „SMART Dworca”

PKP TELKOL na Dworcu Warszawa Centralna rozpoczęły pilotażowy projekt „SMART Dworca”. Jego przestrzeń ma stać się interaktywna dzięki zastosowaniu beaconów, czyli nadajników umożliwiających mikrolokalizację.

Beacony to bezprzewodowe nadajniki posiadające wydajne baterie. Instaluje się je w celu komunikacji ze smartfonami lub tabletami za pomocą technologii Bluetooth. Urządzenia nie pobierają żadnych danych od użytkownika, dzięki temu nie ma niebezpieczeństwa wycieku prywatnych informacji.
W sytuacji, kiedy podróżni przebywają w zamkniętej przestrzeni, nie mają dostępu do sygnału GPS, wtedy właśnie mogą zostać zlokalizowani przez beacony. Atutem tej technologii jest neutralny sygnał. Podczas wysyłania nie zakłóca komunikacji pociągów, przez co urządzenia mogą być wykorzystywane na dworcach i peronach kolejowych.

Wcześniej beacony były już instalowane w np. centrach handlowych, muzeach i lotniskach. Ich zdaniem jest dostarczanie sprecyzowanych i najpotrzebniejszych informacji w określonych miejscach – czy to aktualna oferta promocyjna przy półce sklepowej, czy informacja o autorze działa przy obrazie w galerii. Można je znaleźć nawet na stadionie Camp Nou w Barcelonie.

Pierwsze testy rozwiązania PKP TELKOL przeprowadziła wiosną na dworcu Bydgoszcz Główna, a ich pozytywny wynik spotkał się z aprobatą i zainteresowaniem ze strony właściciela dworców – PKP S.A. Efektem tego jest rozpoczęty właśnie 3-miesięczny pilotaż, na który składają się dwa etapy: już rozpoczęta dostawa, montaż i instalacja urządzeń „beacon” na dworcu Warszawa Centralna oraz prezentacja proof of concept aplikacji mobilnej.
Mirosław Gilarski, prezes Zarządu PKP TELKOL

 

Głównym celem projektu „SMART Dworzec” jest umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami ruchowymi sprawniejsze korzystanie z infrastruktury dworca. Jego realizacja rozpoczęła się 14 października br., poprzez zainstalowanie beaconów na Dworcu Warszawa Centralna.

Na razie w pilotażowym projekcie będą testowane funkcje lokalizacji i nawigacji.
Zarówno technologia beacon, jak i aplikacja to projekty PKP TELKOL, które realnie mogą przełożyć się na wzrost zadowolenia pasażerów z korzystania z usług PKP. Wprowadzane rozwiązania posiadają bardzo wiele możliwości, z których mogą skorzystać wszyscy podróżni. Mikrolokalizacja to przecież nie tylko pomoc w kierowaniu osób niepełnosprawnych do miejsc posiadających odpowiednie udogodnienia. To również bieżące dostarczanie najpotrzebniejszych informacji dla wszystkich.

W dzisiejszym świecie szczególną wartość ma czas i informacja. Przez to precyzyjne komunikaty o usługach świadczonych na dworcu, zmianach w rozkładzie jazdy i aktualnych ofertach promocyjnych, wychodzą naprzeciw obecnym oczekiwaniom.

RK

MD

Dodaj komentarz