Inwestycje Raport z Polski

Bezpieczniej na małopolskich przejazdach kolejowych

PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują przejazdy kolejowo-drogowe w Małopolsce. Od lipca w Szaflarach urządzenia przytorowe skoordynowane zostały z sygnalizacją drogową. Sprawniej przejechać można przez tory także w: Kleczy Dolnej, Muszynie, Mszalnicy i Osielcu. Docelowo poziom bezpieczeństwa zwiększy się na 18 przejazdach. Koszt inwestycji to prawie 19 mln zł.

Fot. Dominik Grzesiak / PKP PLK

Poziom bezpieczeństwa zwiększył się m.in. na przejeździe kolejowym w Szaflarach, na linii Chabówka – Zakopane. PLK przy współpracy z GDDKiA skoordynowały sygnalizację na przejeździe z sygnalizacją na skrzyżowaniu drogowym. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo w ruchu kolejowym, a kierowcom zapewnia sprawną i bezpieczną komunikację. Przejazd wyposażono w monitoring i oświetlenie. Efektem poprawy jezdni jest płynniejszy i sprawniejszy przejazd aut.

Dzięki nowym urządzeniom i przebudowanym jezdniom, zwiększył się poziom bezpieczeństwa na kolejnych 11 skrzyżowaniach dróg z torami w Małopolsce.

Dodatkowe zabezpieczenia zamontowano na przejazdach w Mszalnicy na linii Tarnów – Leluchów, w Muszynie na linii Muszyna – Krynica i w Kleczy Dolnej na linii Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice. Płynny i sprawny ruch drogowy zapewniono poprzez wymianę torów oraz jezdni min. na przejazdach w Wielkich Drogach na linii Kraków Płaszów -Oświęcim, w Mszalnicy na linii Tarnów – Leluchów, a także na 4 przejazdach w Muszynie i Powroźniku na trasie Muszyna – Krynica.

Prace są kontynuowane na kolejnych skrzyżowaniach torów i drogi. Nowe urządzenia będą min. w Skawinie, Wielkich Drogach, Kossowej, Zatorze, Przeciszowie na trasie Kraków Płaszów – Oświęcim, a także na trzech skrzyżowaniach w Osielcu na linii Sucha Beskidzka – Chabówka.

W ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap I – część przejazdowa” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają poziom bezpieczeństwa na 182 przejazdach w całej Polsce. Wartość projektu to 250 mln zł netto, dofinansowanie UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi prawie 194 mln zł netto.

Wartość prac na 18 przejazdach w województwie małopolskim to ok. 18,7 mln zł netto. Zakończenie inwestycji jest planowane w 2020 r.

PLK zwiększają poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami nie tylko w ramach projektu przejazdowego. Działania takie prowadzone są również w ramach modernizacji kolejowych tras. Podczas robót na linii Skawina – Sucha Beskidzka przebudowano 58 przejazdów, a na trasie Chabówka – Zakopane prace obejmują ponad 60 przejazdów.