global Tabor

“Biała strzała” zmierza do Grecji

Pierwszy z pięciu pociągów Trenitalia, całkowicie przebudowany na potrzeby TRAINOSE we wtorek 12 stycznia wyruszy w podróż z Mediolanu do Grecji. Pojazd został całkowicie modernizowany i pomalowany w barwy greckiego przewoźnika.

Fot. liberal.gr

Pierwsze testy pociągu już się zakończyły. Według informacji przekazanych z Ferrovie i Alstom, pojazd zakończył je pomyślnie i będzie mógł wyruszyć w drogę do Grecji. Do Salonik dotrze 18 stycznia. Odbierze go maszynista, który przeszedł odpowiednie szkolenie z jego obsługi we Włoszech.

Pierwszy dostarczony pociąg będzie pojazdem ETR 470 n. 01 TRAINOSE. Pozostałe cztery to TRAINOSE ETR 470 n.02 (poprzednio 470 n.01 Trenitalia), ETR 470 n.03 (ETR n.08 Trenitalia), ETR 470 n.04 (ETR 470 n.06 Trenitalia) i ETR 470 nr 05 (ETR 470 nr 04 Trenitalia).

Pierwszy kurs z pasażerami pociągi odbędą 25 marca 2021 r. Pojazd zobaczyć będzie można na linii Ateny – Saloniki.

Pociąg TRAINOSE ETR 470 n.01, podobnie jak cała reszta serii ETR 470, która trafi do greckiej firmy, będzie składał się z dziewięciu wagonów, z których jeden będzie stanowił restaurację. Ponadto w składzie znajdą się 3 wagony pierwszej klasy i 4 wagony klasy ekonomicznej.

Na pokład pociągu jednorazowo wejdzie 600 pasażerów. 9-wagonowy skład pomieszczą tylko dwie stacje – te w Atenach i w Salonikach. Grecy zaznaczają jednak, że podejmą działania w celu rozbudowy stacji w Larissie, by ETR-470 tam również mógł się zatrzymać.

Nowe pociągi kursować będą mogły z prędkością powyżej 200 km/h, jednak w Grecji – z uwagi na stan infrastruktury torowej – maksymalnie do 160 km/h. Powyżej – tylko w okolicach Tithorea-Domokos oraz w Pierii.

Podróż z Aten do Salinik trwać będzie ok. 3 godziny. Obecnie trwa 4 godziny.

Jak podają greckie media, wszystkie zmodernizowane pociągi dotrzeć mają do kraju najpóźniej jesienią.

Koszt modernizacji 5 pojazdów to 52 mln euro.

Źródło: liberal.gr