Pasażer

Co należy wiedzieć o karcie lokalizacji pasażerów?

Pasażerowie pociągów międzynarodowych, wjeżdżających na teren Polski, powinni wypełnić karty lokalizacyjne – informuje Urząd Transportu Kolejowego. Działania te związane są z przeciwdziałaniem rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa. Zbierane dane będą służyły wyłącznie służbom sanitarnym do kontaktu z pasażerami w przypadku stwierdzenia ryzyka zarażenia wirusem SARS-Cov-2.

– Podanie danych w ankietach jest w interesie każdego pasażera – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. – Apelujemy o odpowiedzialne zachowanie  i rzetelne wypełnienie dokumentów przez wszystkich pasażerów pociągów międzynarodowych wjeżdżających do Polski.

 

Karty lokalizacji pasażera wydawane są w pociągach, dostępne są także w kasach biletowych oraz na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego. Wypełnione karty pasażerowie powinni wrzucić do odpowiednio zabezpieczonego miejsca w pociągu lub oddać drużynie konduktorskiej. W przypadku pociągów przyjeżdżających spoza Unii Europejskiej karty lokalizacyjne zbiera Straż Graniczna.

Odpowiednio zabezpieczona koperta z kartami zostaje oznaczona numerem pociągu, datą oraz godziną i jest przekazywana przedstawicielom Urzędów Wojewódzkich. Treści zawarte w kartach lokalizacyjnych są należycie zabezpieczone zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych oraz przetwarzane wyłącznie przez służby sanitarne w celach związanych z ochroną zdrowia i bezpieczeństwa publicznego.

Jeśli okaże się, że jeden z pasażerów był zainfekowany koronawirusem, to dzięki kartom identyfikacyjnym służby sanitarne łatwo odnajdą pozostałych współpasażerów. Dlatego prawidłowe wypełnienie kart jest tak ważne dla bezpieczeństwa wszystkich podróżnych. Dzięki nim w razie zagrożenia służby sanitarne łatwo przekażą informacje dotyczące np. podjęcia dalszych działań związanych z potrzebą poddania się kwarantannie lub badaniom.