Pasażer

COVID-19: Funkcjonariusze SOK dbają o bezpieczeństwo w pociągach

Fot. PKP PLK

Mają niezbędne środki ochrony indywidualnej, współpracują ze służbami sanitarnymi oraz Strażą Graniczną i dbają o bezpieczeństwo w pociągach, w ramach akcji powrotu Polaków do domu. Funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei w czasie pandemii koronawirusa otrzymali dodatkowe zadania. Jakie dokładnie?

Jednym z pierwszych dodatkowych zadań Straży Ochrony Kolei było prowadzenie kontroli temperatury podróżnych w pociągach wjeżdżających na teren Polski z terenu Niemiec, Czech i Słowacji. Procedura odbywała się na polecenie wojewodów przy ścisłej współpracy z przewoźnikami oraz zarządcą infrastruktury. W działaniach, do czasu wstrzymania ruchu międzynarodowego na zachodniej i południowej granicy Polski funkcjonariusze SOK skontrolowali ponad 5 000 podróżnych.

Kontrolne badania temperatury u pracowników obsługi pociągów towarowych wjeżdżających na terytorium Polski funkcjonariusze SOK prowadzą we współpracy ze Strażą Graniczną od 15 marca na południowych i zachodnich kolejowych przejściach granicznych.

W ramach operacji rządowej, umożliwiającej powrót do domu Polaków oraz cudzoziemców m.in. pociągami specjalnymi, Straży Ochrony Kolei zabezpiecza pociągi na trasie i stacjach postoju.

Funkcjonariusze SOK współpracują, w celu zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się koronawirusa na obszarze kolejowym, ze Strażą Graniczną, Policją, służbami sanitarnymi.

Patrolowane są na bieżąco dworce, stacje i pociągi – funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei wypełniają ustawowe zadania w zakresie ochrony zdrowia i życia ludzi oraz mienia na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych.

Stale dostępny jest całodobowy numer alarmowy SOK: 22 474 00 00. Funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei reagują na wszelkie zgłoszenia dotyczące osób potencjalne zakażonych przebywających na obszarze kolejowym RP, a także na zgłoszenia dotyczące bezpieczeństwa osób i mienia.