global Inwestycje Wydarzenia

Deutsche Bahn testuje moduły słoneczne instalowane w podkładach kolejowych

Niezwykle ciekawy projekt realizuje niemiecki przewoźnik Deutsche Bahn. Przy współpracy z brytyjską firmą Bankset Energy Ltd. testuje systemy fotowoltaiczne. I nie byłoby w tym nic nietypowego gdyby nie fakt, że moduły słoneczne są w tym wypadku montowane w podkładach kolejowych, bezpośrednio pomiędzy szynami.

Co wiadomo o projekcie?

Testy nowego systemu DB przeprowadzane są w Saksonii, na specjalnym polu badawczym w Ore Mountain Railway. Z informacji udostępnianych przez przewoźnika wynika, że w chwili obecnej po specjalnie zmodyfikowanych torowiskach z panelami fotowoltaicznymi pociąg porusza się tylko raz dziennie. Póki co nie jest zatem możliwe stwierdzenie, w jakim stopniu ruch kolejowy mógłby wpływać na stan techniczny modułów słonecznych. Konieczne jest ponadto regularne uzupełnianie podsypki na torowisku, co stanowi kolejny, ewentualny problem do rozwiązania w przyszłości.

Wiadomo natomiast wstępnie, jakie wartości może osiągać ten system. Na jednym kilometrze linii kolejowej moduły są w stanie wytworzyć aż 100 kilowatów energii elektrycznej. Biorąc pod uwagę fakt, że DB wykorzystuje ponad 60 tysięcy kilometrów tras, wyprodukowany tak zasób energetyczny odpowiadałby wartościom prądu wytwarzanego przez pięć elektrowni jądrowych!

 

Dlaczego moduły słoneczne są ważne dla Deutsche Bahn?

Deutsche Bahn skupia się na poszukiwaniu nowych źródeł energii. Od 2038 roku chce wykorzystywać tylko i wyłącznie tak zwaną zieloną energię. Tym sposobem do 2040 roku przewoźnik osiągnąłby status neutralnego dla klimatu, co odbyłoby się o dekadę szybciej, niż zakładano początkowo.

Na razie systemy modułów montowanych w podkładach kolejowych traktowane są czysto testowo i niezależnie. Celem jest znalezienie źródła energii z fotowoltaiki, które będzie najbardziej optymalnym dla zasilania trakcyjnego. Stąd też, poza torami i montowaniem paneli pomiędzy szynami brane są pod uwagę także inne możliwości. Nowoczesne panele słoneczne mogą być ostatecznie zakładane na budynkach kolejowych, na dachach dworców czy innych elementach infrastruktury. Już teraz niektóre obiekty Deutsche Bahn, takie jak stacje kolejowe czy warsztaty serwisowe są wyposażone w instalacje tego rodzaju.