Tramwaje

Do Szczecina dotarł pierwszy dwukierunkowy tramwaj

Do Szczecina dotarł dziś (14.12) pierwszy z zamówionych dwukierunkowych tramwajów. Regularne kursy rozpocznie za kilka tygodni. Miasto szykuje się także do kolejnego etapu prac torowych.

Fot. Tramwaje Szczecińskie

Pierwszy dwukierunkowy tramwaj – Moderus Beta MF 29 AC BD – pracownicy spółki Tramwaje Szczecińskie odebrali w poniedziałkowy poranek. Kontrakt, podpisany we wrześniu z firmą Modertrans Poznań, przewiduje dostawę dwóch takich pojazdów. Umowa zawiera prawo opcji na kolejne dwa tramwaje.

– Prace montażowe zostały wykonane przez naszych pracowników w hali produkcyjnej u wykonawcy – czytamy w informacji spółki Tramwaje Szczecińskie. – To pozwoli na szybsze włączenie pojazdu do eksploatacji. Po rozładunku pojazdu rozpoczną się prace przygotowujące związane między innymi z wykonaniem prób dynamicznych oraz uruchamianiem i konfiguracją poszczególnych systemów w pojeździe.

Nowy tramwaj dostosowany zostanie do szczecińskiej specyfikacji. Motorniczowie oraz obsługa zajezdni przejdą niezbędne szkolenia.

Dwukierunkowy tramwaj wykorzystany zostanie m.in. w trakcie remontów torowisk do bieżącej obsługi linii. Wykorzystanie takich tramwajów umożliwia uruchomienie linii bez konieczności budowy klasycznej pętli tramwajowej.

Wybrane dane techniczne tramwaju częściowo niskopodłogowego, dwukierunkowego:

  • długość tramwaju 28 250 mm,
  • szerokość tramwaju 2 354 mm,
  • liczba miejsc ogółem 196 (w tym siedzących: stałych 40, uchylnych 6),
  • udział niskiej podłogi wynosi 25%,
  • system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabiny motorniczego (klimatyzacja całopojazdowa),
  • dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej (oznakowane na podłodze dużym znakiem graficznym) oraz dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzki (po jednej dla każdego kierunku jazdy).
  • system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
  • w każdym członie, w przedziale pasażerskim będą zainstalowane po dwa podwójne gniazda zasilające typu USB do ładowania telefonu komórkowego.

Zamawiający przewiduje skorzystanie z prawa opcji zawartej w umowie.

To nie jedyna inwestycja, prowadzona przez spółkę Tramwaje Szczecińskie. Wkrótce rozpoczną się kolejne prace na tramwajowych torowiskach.

W styczniu drogowcy pojawią się na odcinku od Dworca Niebuszewo do Placu Rodła. Wykonawcą prac jest firma ZUE S.A.

– Jest to jedna z największych inwestycji w naszym mieście, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie – informuje przewoźnik miejski. – Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego – Matejki – al. Wyzwolenia – pl. Rodła – Rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około kilometrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo.

Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów. W styczniu rozpocznie się pierwszy z nich i będzie realizowany odcinkowo w rejonie Dworca Niebuszewo oraz Placu Żołnierza. Trwają ostatnie prace przy projektowaniu optymalnych rozwiązań przy czasowych organizacjach ruchu. Utrudnień w tak newralgicznych punktach uniknąć się nie da, chodzi jednak o to, żeby uciążliwość dla mieszkańców – pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców była jak najmniejsza.

Zakres robót obejmuje:

  • przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do Ronda Giedroycia,
  • przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
  • przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
  • przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
  • przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
  • przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowa całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
  • nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo – tramwajowych,
  • budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
  • integracja przestanków autobusowych i tramwajowych,
  • ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
  • budowę wydzielonych miejsc postojowych,
  • budowę pasów rowerowych,
  • przebudowę chodników oraz zjazdów,
  • przebudowę sieci trakcyjnej,
  • przebudowę oświetlenia ulicznego,
  • przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.

Wykonawca – ZUE S.A na wykonanie prac będzie miał 720 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy. Wartość kontraktu to 174 429 663, 24 zł.

Fot. Tramwaje Szczecińskie

Pierwszy dwukierunkowy tramwaj – Moderus Beta MF 29 AC BD – pracownicy spółki Tramwaje Szczecińskie odebrali w poniedziałkowy poranek. Kontrakt, podpisany we wrześniu z firmą Modertrans Poznań, przewiduje dostawę dwóch takich pojazdów. Umowa zawiera prawo opcji na kolejne dwa tramwaje.

– Prace montażowe zostały wykonane przez naszych pracowników w hali produkcyjnej u wykonawcy – czytamy w informacji spółki Tramwaje Szczecińskie. – To pozwoli na szybsze włączenie pojazdu do eksploatacji. Po rozładunku pojazdu rozpoczną się prace przygotowujące związane między innymi z wykonaniem prób dynamicznych oraz uruchamianiem i konfiguracją poszczególnych systemów w pojeździe.

Nowy tramwaj dostosowany zostanie do szczecińskiej specyfikacji. Motorniczowie oraz obsługa zajezdni przejdą niezbędne szkolenia.

Dwukierunkowy tramwaj wykorzystany zostanie m.in. w trakcie remontów torowisk do bieżącej obsługi linii. Wykorzystanie takich tramwajów umożliwia uruchomienie linii bez konieczności budowy klasycznej pętli tramwajowej.

Wybrane dane techniczne tramwaju częściowo niskopodłogowego, dwukierunkowego:

  • długość tramwaju 28 250 mm,
  • szerokość tramwaju 2 354 mm,
  • liczba miejsc ogółem 196 (w tym siedzących: stałych 40, uchylnych 6),
  • udział niskiej podłogi wynosi 25%,
  • system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabiny motorniczego (klimatyzacja całopojazdowa),
  • dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej (oznakowane na podłodze dużym znakiem graficznym) oraz dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzki (po jednej dla każdego kierunku jazdy).
  • system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
  • w każdym członie, w przedziale pasażerskim będą zainstalowane po dwa podwójne gniazda zasilające typu USB do ładowania telefonu komórkowego.

Zamawiający przewiduje skorzystanie z prawa opcji zawartej w umowie.

To nie jedyna inwestycja, prowadzona przez spółkę Tramwaje Szczecińskie. Wkrótce rozpoczną się kolejne prace na tramwajowych torowiskach.

W styczniu drogowcy pojawią się na odcinku od Dworca Niebuszewo do Placu Rodła. Wykonawcą prac jest firma ZUE S.A.

– Jest to jedna z największych inwestycji w naszym mieście, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie – informuje przewoźnik miejski. – Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego – Matejki – al. Wyzwolenia – pl. Rodła – Rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około kilometrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo.

Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów. W styczniu rozpocznie się pierwszy z nich i będzie realizowany odcinkowo w rejonie Dworca Niebuszewo oraz Placu Żołnierza. Trwają ostatnie prace przy projektowaniu optymalnych rozwiązań przy czasowych organizacjach ruchu. Utrudnień w tak newralgicznych punktach uniknąć się nie da, chodzi jednak o to, żeby uciążliwość dla mieszkańców – pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców była jak najmniejsza.

Zakres robót obejmuje:

  • przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do Ronda Giedroycia,
  • przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
  • przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
  • przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
  • przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
  • przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowa całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
  • nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo – tramwajowych,
  • budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
  • integracja przestanków autobusowych i tramwajowych,
  • ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
  • budowę wydzielonych miejsc postojowych,
  • budowę pasów rowerowych,
  • przebudowę chodników oraz zjazdów,
  • przebudowę sieci trakcyjnej,
  • przebudowę oświetlenia ulicznego,
  • przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.

Wykonawca – ZUE S.A na wykonanie prac będzie miał 720 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy. Wartość kontraktu to 174 429 663, 24 zł.