Inwestycje

Dodatkowy peron i podziemne przejście na stacji Poznań Główny

PKP Polskie Linie Kolejowe rozbudowują przejście podziemne na stacji kolejowej Poznań Główny. Inwestycja, która zakończy się w 2022 r. kosztuje ok. 108 mln zł.

Fot. R. Sledzinski / PKP PLK

Na stacji Poznań Główny już widać konstrukcję nowego peronu. Ponad 400-metrowy obiekt zwiększy możliwości stacji.

– Stacja Poznań Główny to niezwykle ważny punkt na kolejowej mapie Polski. Tu krzyżują się liczne połączenia, czy to w kierunku Berlina, Szczecina, Warszawy czy Wrocławia. Dlatego naszym celem i zadaniem jest praca nad tym, by funkcjonalność tej stacji była na jak najwyższym poziomie. Dziś wizyta techniczna pokazała postęp prac przy budowie nowego peronu 3A i rozbudowie przejścia podziemnego – powiedział Łukasz Mikołajczyk, wojewoda wielkopolski.

 

Peron będzie dostępny dla wszystkich podróżnych. Przewidziano ruchome schody, windę, zadaszenie, ławki i jasne oświetlenie. System informacji głosowej i wizualnej ułatwi orientację w podróży. Przebudowa układu torowego, dobudowa toru i rozjazdów po wschodniej stronie stacji, zapewnią sprawną obsługę pociągów.

– Dodatkowy peron na stacji Poznań Główny to dogodniejszy dostęp do kolei. Inwestycja zwiększy sprawność i atrakcyjność podróży pociągiem zarówno w codziennych dojazdach do szkoły i pracy jak i podróżach dalekobieżnych. Przedsięwzięcie wpisuje się w działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. związane ze zwiększaniem roli kolei w aglomeracjach – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Rozbudowane o ponad 250 m przejście pod torami poznańskiej stacji ułatwi drogę do pociągów. Poprawi się połączenie dworca z peronami po wschodniej i zachodniej stronie stacji oraz komunikacja z dworcem PKS, przystankami komunikacji miejskiej oraz centrum handlowym. Dzięki windom z tunelu na nowy peron i do budynku dworca, dogodny dostęp do kolei zyskają wszyscy podróżni.

W przejściu zrobiono już blisko 70 proc. prac konstrukcyjno-budowlanych. Wykonywana jest izolacja ścian oraz montaż odwodnienia. Przy budowie nowego peronu i rozbudowie przejścia podziemnego codziennie pracuje kilkadziesiąt osób. Wykorzystano już niemal 90 betoniarek, czyli ok. 800 m3 betonu. Do zbrojenia użyto 30 ton stali. Z placu budowy wywieziono blisko 900 wywrotek ziemi – to ok. 14 tys. ton. Prace nie wpływają na kursowanie pociągów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję za ok. 108 mln zł ze środków budżetowych. Zadanie „Dobudowa peronu na stacji Poznań Główny wraz z przebudową przejścia podziemnego” jest częścią większego projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Podróżni skorzystają z efektów prac w 2022 r.