Wywiady

Dolnośląska rewolucja kolejowa

RK: Jakich efektów Marszałek spodziewa się w związku z podpisaniem umowy z Czechami?

JM: Przede wszystkim chciałbym bardzo podziękować naszym sąsiadom za to, że udało nam się dojść do konsensusu. Umowa z Czechami na pewno przyczyni się do rozwoju przewozów kolejowych na przejściu granicznym Szklarska Poręba – Harrachov. Co ważne, liczymy także na poprawienie dostępności projektowanego obecnie ośrodka sportowo-turystycznego na Polanie Jakuszyckiej zarówno dla turystów z Polski, jak i Czech.

RK: Jak wygląda integracja różnych środków transportu na terenie województwa?

JM: Modelowym przykładem takiej współpracy jest wspólny bilet – kolejowy i transportu miejskiego – który wdrożyliśmy w takich miastach, jak Wrocław, Legnica, Wałbrzych czy Bolesławiec. Integracja taryfowa jest kluczowa, jeśli chodzi o atrakcyjność oferty. Modernizacja linii kolejowych, o której już mówiłem, niesie za sobą także budowę wielu parkingów Park&Ride, które są szczególnie ważne systemie Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej.

RK: Ostatnio bardzo głośno było o uruchomionej przez was linii stricte miejskiej we Wrocławiu, łączącej osiedle Wojnów z centrum Wrocławia.

JM: Tak, bardzo cieszę się, że ten projekt znalazł szczęśliwe zakończenie. Ponad rok temu gościłem w tamtejszej Radzie Osiedla. Mieszkańcy wyraźnie artykułowali problemy komunikacyjne ich osiedla. Postanowiliśmy – jeszcze przed gruntowną rewitalizacją linii nr 292 z Wrocławia do Jelcza-Miłoszyc – uruchomić tam nasze połączenie Kolei Dolnośląskich przy współpracy z miastem i PKP PLK (które w kilka miesięcy wykonały niewielkie prace dostosowujące infrastrukturę towarzyszącą do przewozów pasażerskich). Obecnie z Wojnowa do centrum Wrocławia jeździ każdego dnia trzynaście szynobusów. Nie jest to oferta marzeń, ale to dobry początek. Będziemy ją stale ulepszać. Chcemy pokazać wrocławianom, że jest alternatywa dla poruszania się samochodem po zakorkowanych ulicach. Z tego, co wiem, pierwszy miesiąc pod względem frekwencji wypadł bardzo dobrze. To pierwsza linia kolei stricte miejskiej, ale trzeba zaznaczyć, że w systemie kolei aglomeracyjnej mamy mnóstwo połączeń obsługujących wrocławskie osiedla oddalone od centrum miasta. Do położonej na zachodzie miasta Leśnicy jeździ w każdy dzień z Dworca Głównego 26 pociągów Kolei Dolnośląskich. Na wszystkich liniach dążymy do 30-minutowego taktu w godzinach szczytu.

RK: Mówiliśmy sporo o KD. Jak ocenia Pan podpisaną właśnie umowę z PR?

JM: Samej umowy jeszcze nie podpisaliśmy, ostatnie, szczegółowe jej zapisy są wciąż ustalane. Zrobimy to w przeciągu kilku najbliższych tygodni. Rozmowy z zarządem PolRegio, jak pewnie Państwo dobrze wiecie, nie należały do najprostszych. Finalnie czteroletnia umowa (jej główne założenia znamy) jest dobrym kompromisem. My zakontraktujemy realizację przewozów w racjonalnej cenie, przewoźnik natomiast będzie miał zapewniony czas na realizację programu restrukturyzacji. Co najważniejsze, nie ucierpią też pasażerowie.

Rozmawiał RK

Dodaj komentarz