Wywiady

Dr hab. Bartosz Piotrowski: PESA Bydgoszcz z “dobry wzorem” [WYWIAD]

Ten rok bydgoski producent taboru może uznać za udany. Manewrowa lokomotywa wodorowa SM42-6Dn od swojej premiery na targach TRAKO 2021, gdzie zdobyła nagrodę im. prof. Czesława Jaworskiego w kategorii „Pojazd”, zbiera kolejne wyrazy uznania. Tym razem została dostrzeżona przez Instytut Wzornictwa Przesmykowego i wyróżniona nagrodą Dobry Wzór 2021. To kolejny sukces Zespołu Wzornictwa Przemysłowego PESA Bydgoszcz na polu designu, o którego znaczeniu powiedział nam kierujący nim – dr hab. Bartosz Piotrowski, profesor ASP w Warszawie.

Zespół designerów PESA, od lewej: Marta Wota, Bartosz Piotrowski, Krzysztof Nogowski, Miłosz Pszczóliński, Maciej Garczyński oraz (+ UX: Agnieszka Fujak).

Dobry Wzór to najstarszy polski konkurs wzorniczy, który od blisko 30 lat zwraca uwagę na najlepiej zaprojektowane na rynku produkty i usługi. Kapituła składająca się z ekspertów Instytutu Wzornictwa Przemysłowego – organizatora wydarzenia oraz niezależnych specjalistów przyznaje nagrody w ponad dwudziestu kategoriach. Celem wyróżnienia najlepszego designu, w każdej z nich, jest premiowanie dobrze zaprojektowanych i estetycznych rozwiązań. Takie podejście, do wprowadzania nowych produktów, ma zarówno odbijać się pozytywnie na przestrzeni funkcjonowania, jak i wspierać rozwój polskiej gospodarki.

Nagroda Dobry Wzór 2021

Lokomotywa wodorowa SM42-6Dn, którą dla Orlen KolTrans wyprodukowała PESA Bydgoszcz, otrzymała nagrodę Dobry Wzór 2021 w kategorii „Przestrzeń Publiczna”. Warto zaznaczyć, że jej projektanci dr hab. Bartosz Piotrowski (bryła zewnętrzna) i Krzysztof Nogowski (kabina maszynisty) za ten projekt otrzymali również Wyróżnienie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest to kolejny sukces Zespołu Wzornictwa Przemysłowego PESA Bydgoszcz.

W poprzednich latach Dobrym Wzorem uhonorowane zostały inne pojazdy zaprojektowane i wyprodukowane w bydgoskim zakładzie, mianowicie: autobus szynowy 218c (2006 r.), lokomotywa Gama Marathon (2013 r.), tramwaj 2014N Krakowiak (Twist Step) (2015 r.), Pesa Sundeck – skład piętrowy typu push-pull (2016 r.) oraz wyróżnieniem dla tramwaju 2015N Twist Gorzów (2018 r.). Ponadto projekt Pesa DART doceniło w 2016 roku międzynarodowe jury konkursu IF Design Award.

Dr hab. Bartosz Piotrowski, prof. ASP w Warszawie, Główny projektant Wzornictwa, Kierownik zespołu ds. Wzornictwa Przemysłowego i Identyfikacji Produktu PESA Bydgoszcz SA w 2020 otrzymał Doroczną Nagrodę Min. Kultury za całokształt twórczości, a projekt pociągu LINK jest częścią stałej galerii Muzeum Narodowego w Warszawie.

15 lat pracy zespołu zaowocowało pokaźnym dorobkiem nagród i wyróżnień. Jak na przestrzeni lat zmieniło się podejście do wzornictwa przemysłowego w projektach Pesy?

Dr hab. BARTOSZ PIOTROWSKI: Kiedy w 2005 roku rozpocząłem pracę w PESA, byłem sam i dołączyłem do grupy inżynierów zajmujących się zabudową pojazdu. To nie był jednak początek obecności designu w PESA, która od prywatyzacji (2001) zatrudniała projektantów zewnętrznych, a raczej początek nowego etapu i przeniesienia wzornictwa przemysłowego, jako coraz ważniejszego elementu, do wnętrza firmy. W pierwszym okresie dla PESA projektowali: Cezary Nawrot, legendarny twórca „syreny sport”, potem prof. ASP W-wa, Marek Adamczewski, Jarosław Szymański i wielu wykładowców i projektantów związanych z ASP w Gdańsku. Ja miałem szczęście poznać ich jako pedagogów studiując w Warszawie i Gdańsku, szczególnie wiele zawdzięczam prof. Markowi Adamczewskiemu promotorowi mojego dyplomu i doktoratu, który polecił mnie PESA.

Dodaj komentarz