Tabor

Dwa kolejne FLIRTY zasiliły tabor Kolei Mazowieckich

Dwa kolejne pojazdy FLIRT trzeciej generacji produkcji Stadlera trafiły do Kolei Mazowieckich. Na liniach do Działdowa, Łowicza i Celestynowa kursuje już 10 z 61 zamówionych w styczniu 2018 r. pojazdów.

Fot. KM

Odebrane składy zostaną niebawem włączone do ruchu na trasie Celestynów – Warszawa – Łowicz.

Bieżące dostawy są realizowane w ramach drugiej umowy wykonawczej
na 12 pięcioczłonowych pojazdów FLIRT, zawartej z producentem 28 marca 2019 r.

– W uzgodnieniu z przewoźnikiem pociągi w ramach tej umowy przekazujemy znacznie przed przewidzianymi w kontrakcie terminami, aby jak najszybciej zapewnić pasażerom możliwość podróżowania nowoczesnymi, bezpiecznymi i komfortowymi składami – mówi Magdalena Dankowska, dyrektor projektu w Stadler Polska.

 

Umowa na zakup 12 ezt do obsługi trasy Łowicz – Sochaczew – Warszawa – Celestynów jest jedną z czterech umów dofinansowanych w ramach działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. 1. „Zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych I”. Wartość całkowita projektu – 316,40 mln z, z czego kwota dofinansowania to 128,55 mln zł.

– Odebraliśmy dwa kolejne, nowoczesne i komfortowe pojazdy, które już w najbliższym czasie zasilą park taborowy Kolei Mazowieckich, a przede wszystkim będą bobrze służyły naszym pasażerom w ich codziennych i okolicznościowych podróżach. Składam podziękowania pracownikom Stadlera i Kolei Mazowieckich za efektywną współpracę, której finałem jest terminowe zrealizowanie umowy w zakresie dostawy jedenastego i dwunastego pojazdu FLIRT3 – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

 

Pociągi zamówione przez Koleje Mazowieckie to elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Są jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Mogą osiągać prędkość 160 km/h. Są również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).

Całkowita wartość projektów na 55 pojazdów, dofinansowanych w ramach POIiŚ, wyniesie ponad 1,42 mld zł. Dofinansowanie z CUPT ustanowione zostało na poziomie 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych, co stanowi rekordową kwotę
580,25 mln zł.