Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Dworzec Łowicz Główny przejdzie modernizację

Komfortowy, bezpieczny, spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych, a do tego z elewacją łączącą w sobie XIX-wieczny charakter z nowoczesnością i motywem z wycinanki łowickiej – taki po modernizacji będzie dworzec Łowicz Główny.

Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych oraz inżynierem kontraktu, a także przekazały plac budowy. Dzięki realizowanej obecnie inwestycji obiekt w Łowiczu zmieni swoje oblicze. Z całą pewnością po przebudowie dworca uwagę pasażerów przyciągnie interesujący wygląd zewnętrzny. Będzie to połączenie zachowanych XIX-wiecznych fragmentów elewacji dworca z dobudowaną później, bardziej nowoczesną i modernistyczną częścią. Elewacja historyczna odzyska swoje dawne piękno. Odtworzone zostaną na niej między innymi boniowania, pilastry, sztukaterie czy gzymsy. Z kolei w projekcie wykończenia części nowoczesnej zastosowano okładziny elewacyjne z płyt włókno-cementowych w naturalnym piaskowym wybarwieniu. W miejscu istniejących horyzontalnych przeszkleń planowane jest wprowadzenie rytmicznych, pojedynczych otworów okiennych, wkomponowanych w układ okładziny elewacyjnej. Węższe przeszklenia, oprócz walorów wizualnych, zapewnią również dowolność w kształtowaniu układu pomieszczeń na pierwszym piętrze budynku. Ciekawym akcentem będzie motyw zaczerpnięty z ludowej wycinanki łowickiej. Pojawi się on w górnych narożnikach elewacji. Pomyślano również o efektowym podświetleniu nocnym elewacji.

Sporo zmian czeka na podróżnych wewnątrz budynku. Przestrzeń obsługi pasażerów zostanie zaaranżowana nowocześnie i w neutralnej kolorystyce. Wykończenie podłóg i częściowo ścian zaprojektowano z naturalnego kamienia kontrastującego z bielą sufitu listwowego z wkomponowanymi w niego podłużnymi oprawami oświetleniowym. We wnętrzu znajdą się również ergonomiczne ławki z drewnianymi siedziskami, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze oprócz poczekalni – holu, zlokalizowano toalety, pomieszczenia kas biletowych, lokal komercyjny oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Na piętrze zaplanowano duży lokal na wynajem i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Ważnym usprawnieniem jest połączenie budynku dworca z przejściem do tunelu prowadzącego na perony.