Inwestycje Raport z Polski

Dworzec w Malczycach gotowy! [ZDJĘCIA]

Pierwsi podróżni mogą korzystać już z nowego, przebudowanego dworca kolejowego w Malczycach. Obiekt został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach prac przywrócono też jego historyczny wygląd.

Fot. PKP

Dworzec kolejowy w Malczycach to kolejny obiekt, którego rewitalizacja możliwa była w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, a także dziewiąty zmodernizowany dworzec w województwie dolnośląskim w ostatnich latach.

Przebudowa dworca rozpoczęła się latem 2019 roku. Renowacji poddano elewację, gdzie odtworzono elementy sztukatorskie, takie jak oculusy (okrągłe otwory) znajdujące się dookoła okien umiejscowionych tuż pod zadaszeniem budynku, a także gzymsy i elementy dekoracyjne pod oknami na pierwszym piętrze. Było to o tyle trudne, że po II wojnie światowej budynek został praktycznie pozbawiony elementów sztukatorskich na elewacji, dlatego rekonstrukcję przeprowadzono na podstawie archiwalnych zdjęć i pocztówek. Kolorystykę dworca odtworzono natomiast  na podstawie badań stratygraficznych. Przywrócono piaskowy kolor elewacji, który budynek posiadał po dużej przebudowie w latach 20. XX wieku. Na podobnej zasadzie odtworzono ciemnobrązowy kolor stolarki okiennej. Całość poddanej renowacji elewacji została podkreślona przez nową iluminację nocną.

– Kolejny dworzec zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych jest przekazywany pasażerom. Polska kolej staje się coraz bardziej przyjazna dla użytkowników. Modernizujemy dworce, przebudowujemy perony, unowocześniamy tabor. Przyświeca nam jeden, konkretny cel: to bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej. Dzięki takim inwestycjom jak dworzec w Malczycach jesteśmy coraz bliżej jego osiągnięcia – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

 

O inwestycji mówił także wiceminister aktywów państwowych.

– Nowy budynek dworca w Malczycach to symbol tego jak zmienia się polska kolej. Jak na naszych oczach staje się nowoczesna, komfortowa i dostępna dla wszystkich podróżnych. To doskonały przykład, że spółki z Grupy PKP dostrzegają potrzebę rozwoju kolei nie tylko w wielkich aglomeracjach, ale również w mniejszych miejscowościach. Cieszę się również, że stwarzają warunki do tego aby dworce stawały się jednym z ośrodków życia społecznego i miejskiej aktywności. Cenne jest także zachowanie historycznych walorów architektonicznych przebudowanego budynku. Gratuluję spółce PKP S.A. pomyślnego zakończenia tej inwestycji i dziękuję, że idzie drogą przywracania świetności kolei w regionie oraz całym kraju – mówi Maciej Małecki, wiceminister aktywów państwowych.

 

W ramach inwestycji zlikwidowano wszystkie bariery architektoniczne.

– Dworzec w Malczycach nie tylko odzyska historyczny wygląd, ale również zostanie dostosowany do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami. Poza kompleksową renowacją budynku, zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i zamontowane m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a i tablice dotykowe – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

 

Dworzec już służy podróżnym.

– Dworzec w Malczycach po przebudowie to nie tylko połączenie zabytkowej architektury ze współczesnym standardem obsługi podróżnych, ale również dowód na to, że dworce mogą łączyć w sobie obsługę podróżnych z potrzebami społeczności lokalnej, czego wyrazem na dworcu, będzie biblioteka, którą niebawem otworzy samorząd lokalny. To również dowód na to, że dworcom, w mniejszych miejscowościach, można przywrócić ich centrotwórczy charakter – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

 

Inwestycja zrealizowana została przy wsparciu funduszy europejskich.

– Zmodernizowany dworzec kolejowy w Malczycach, to już kolejna inwestycja tego typu w województwie dolnośląskim dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Walory przebudowanego dworca kolejowego docenią przede podróżni, dla wygody i komfortu których są realizowane takie właśnie inwestycje. Warto podkreślić, że dworzec  jest w pełni dostosowany do potrzeb  osób o ograniczonej mobilności – dodaje Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT.

 

– Rozwiązanie problemów związanych z klimatem to najważniejsze zadanie, jakie stoi przed Europą, dlatego Fundusze Europejskie od początku wejścia Polski do Unii Europejskiej inwestują w transport ekologiczny poprzez modernizację linii kolejowych, zakup nowoczesnego taboru a także w gruntowną renowację dworców kolejowych. Fundusze unijne przyczyniły się do modernizacji 85% dworców kolejowych wpisanych w Program Odnowy Dworców.  Mamy nadzieję, że te inwestycje odegrają istotną rolę w budowaniu zrównoważonej przyszłości dla Europy – mówi Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

 

Przebudowana została również przestrzeń wewnątrz dworca, która została dostosowana do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Na parterze zlokalizowano hol pełniący funkcję poczekalni, pomieszczenie dla rodziców z dziećmi, toalety, a także posterunek Rewiru Dzielnicowych Policji. Natomiast na piętrze budynku będzie mieścić się biblioteka publiczna prowadzona przez samorząd lokalny. W przestrzeni związanej z obsługą podróżnych zainstalowano elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągu, a także system informacji głosowej.

Ważnym elementem inwestycji było również dostosowanie budynku dworca i jego otoczenia do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Stało się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca, windy oraz ścieżek prowadzących w budynku i jego najbliższym otoczeniu. Ułatwią one przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Dostępność dworca dla osób o ograniczonej mobilności zwiększono również poprzez budowę dwóch pochylni. Pierwsza z nich prowadzi z ulicy do wnętrza budynku. Druga zlokalizowana koło parkingu, w pobliżu wschodniej elewacji dworca, umożliwia wjazd na peron wprost z ulicy. W celu poprawy bezpieczeństwa podróżnych i budynku zainstalowano również nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.

Dzięki przebudowie dworzec Malczycach stał się również bardziej ekologiczny. W budynku zamontowano nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą oraz pompy ciepła do jego ogrzewania. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o redukcji strat ciepła poprzez docieplenia dworca, a także montaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody.

Metamorfozę przeszło bezpośrednie otoczenie dworca. Po wschodniej stronie budynku powstał mini plac dworcowy z na nowo zaaranżowaną zielenią, małą architekturą (ławki, kosze, oświetlenie) oraz miejscami postojowymi dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz typu kiss&ride. Natomiast przy zachodniej elewacji parking dla samochodów oraz wiata rowerowa ze stojakami dla jednośladów.

Przebudowa dworca w Malczycach to jedna z siedemnastu inwestycji prowadzonych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie dolnośląskim i jedna z prawie dwustu w Polsce. Jej koszt to 10,5 mln zł netto. Została ona dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą prac budowlanych była firma Berger Bau Polska Sp. z o.o. z Wrocławia, a projekt przebudowy opracowała pracownia architektoniczna An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.

Do tej pory w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie dolnośląskim zostało udostępnionych podróżnym po przebudowie dziewięć obiektów. Były to dworce: Żarów, Zgorzelec, Chojnów, Święta Katarzyna, Siechnice, Smardzów Wrocławski, Strzelin, Jawor oraz Malczyce. Obecnie prace budowlane trwają na dworcach: Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Zachód, Szklarska Poręba Górna, Imbramowice, Kąty Wrocławskie, Smolec, Bolesławiec i Węgliniec.

Źródło: PKP S.A.

Reklama