global Tabor Wydarzenia

Elektryfikacja kolei apenińskiej zbyt droga. Włosi stawiają na pociągi wodorowe

Włosi chcą przekształcić kolej apenińską, biegnącą przez wyludnione przez trzęsienia ziemi tereny górskie, w kolej zasilaną wodorem. Protokół ustaleń w tej sprawie podpisali przedstawiciele Aecom (amerykański gigant budowlany), Iberdrola (hiszpańska firma energetyczna), Ancitel Energia e Ambiente (włoski deweloper) oraz firma włoska Cinque International.

Fot. Ilustracyjne / Alstom

Projekt dofinansowany zostanie przez European Clean Hydrogen Alliance. Inicjatywa ma pomóc w procesie wymiany starzejących się lokomotyw spalinowych na pojazdy napędzane wodorem. Ich zakup będzie zdaniem Iberdroli, tańszy niż elektryfikacja linii, która biegnie od Sansepolcro w północnej prowincji Arezzo do Sulmona w prowincji L’Aquila w środkowych Włoszech, łącząc Perugię, Terni, Toskanię i Umbria.

Inwestycja transportowa pozwoli rozwinąć gospodarkę w miejscach dotkniętych trzęsieniami ziemi, które od 2009 r. nawiedziły region trzykrotnie.

Podpisany protokół ustaleń zawiera także ocenę techniczną przekształcenia linii łączącej lotnisko Fiumincino oraz Rzymu z San Benedetto del Tronto.

– Projekt ma mieć znaczący wpływ gospodarczy i społeczny, wspierając obszary dotknięte w minionych latach zjawiskami sejsmicznymi – mówił Lorenzo Costantini, menedżer Iberdrola we Włoszech.