Tabor

EN 45545 to nie wszystko

Nowoczesny tabor kolejowy jest projektowany z myślą o długim okresie eksploatacji w ekstremalnych warunkach, zwykle od 30 do 40 lat.

Istotnym jest dla firm obsługujących pociągi, a w szególności dla pasażerów zastosowanie odpowiednich materiałów do budowy czy remontu.
Ze względu na specyficzne warunki eksploatacji w taborze kolejowym, kable narażone są na wysokie i niskie temparatury, oleje, chemikalia, detergenty, światło słoneczne. Muszą więc spełniać wiele wymagań w odniesieniu do norm EN, potwiedzonymi raportami z badań. Do najważniejszch należą:

1. Właściwości mechaniczne
Wykonanie testu wg.normy EN 60811 powierdzi, że kabel jest odporny na działanie „agresywnych” cieczy (olej mineralny, olej napędowy, chemikalia, detergenty). Wykonanie testu na zginanie wg.normy EN 60811-504 potwierdzi, że kabel jest odporny na niskie temperatury do -40° C. Wykonanie testu uderzeniowego w temperaturze -25° C, wg.normy EN 60811-506 powierdzi, że kabel jest odporny na uszkodzenia mechaniczne.

2. Właściwości elektryczne
Wykonanie testu wg.normy EN 50305 potwierdzi wytrzymałość elektryczną izolacji i powłoki przewodu. Zastosowanie żyły roboczej zgodnej z IEC 60228 zapewni zmniejszenie prądu znamionowego i zwiększenie rezystywności, co uchroni przed przegrzaniem przewodu, które może doprowadzić do pożaru.

3. Odporność na starzenie
Zastosowanie materiału na izolację spełniajacego normę EN 50264 lub EN 50306 zapewni 30-40 lat eksploatacji przewodów przy temperaturze 90° C oraz 20 000h przy temperaturze 120° C.

4. Właściwości palno-dymowe
Zastosowanie przewodów zgodych z normą EN 45545-2, potwierdzi że są bezhalologenowe, nietoksyczne, samogasnące, z niską emisją dymów, ale powszechnym nieporozumieniem jest myślenie, że kabel nadaje się do eksploatacji taboru tylko dlatego, że dostawca twierdzi, że spełnia wymogi bezpieczeństwa przeciwpożarowego określone w normie EN 45545-2.

Kabel w teście na wytrzymałość na agresywne ciecze powinien wytrzymać w cieczy IRM903 tydzień po czym powinien zostać zbadany na rozciąganie i wytrzymałość. Na zdjęciu jeden z kabli z normą EN45545 oferowany jako kabel do taboru kolejowego. Po jednym dniu w cieczy izolacja się rozpadła pokazując brak odporności na agresywne ciecze. To jeden z testów, które weryfikują kable do taboru kolejowego. Wszystkie odstępstwa od norm EN stanowią poważne zagrożenia bezpieczeństwa.
Tak więc wszyscy od producenta taboru, podwykonawców, projektantów systemów po dystrybutorów muszą bardzo dokładnie sprawdzić, czy dostarczony kabel spełnia wymagania norm.
Oczywiście to producent jest najlepiej przygotowany do tego – niemniej jednak obowiązkiem każdego uczestnika łancucha dostaw jest upewnienie się, że wybrany kable jest odpowiedni do jego zastosowania.

Nexans przez dzisięciolecia rozwijał wiedzę specjalistyczną w zakresie projektowania i opracowania kabli dla taboru kolejowego w efekcje czago powstała gama produktów typu FLAMEX®, dzięki której możemy kompletnie wyposażyć niezależnie od rodzaju taboru – pociąg, tramwaj czy lokomotywę, spełaniając wszystkie rygorystyczne normy.

MD

Dodaj komentarz