Tabor

EN 45545 to nie wszystko

Nowoczesny tabor kolejowy jest projektowany z myślą o długim okresie eksploatacji w ekstremalnych warunkach, zwykle od 30 do 40 lat.

Istotnym jest dla firm obsługujących pociągi, a w szególności dla pasażerów zastosowanie odpowiednich materiałów do budowy czy remontu.
Ze względu na specyficzne warunki eksploatacji w taborze kolejowym, kable narażone są na wysokie i niskie temparatury, oleje, chemikalia, detergenty, światło słoneczne. Muszą więc spełniać wiele wymagań w odniesieniu do norm EN, potwiedzonymi raportami z badań. Do najważniejszch należą:

1. Właściwości mechaniczne
Wykonanie testu wg.normy EN 60811 powierdzi, że kabel jest odporny na działanie „agresywnych” cieczy (olej mineralny, olej napędowy, chemikalia, detergenty). Wykonanie testu na zginanie wg.normy EN 60811-504 potwierdzi, że kabel jest odporny na niskie temperatury do -40° C. Wykonanie testu uderzeniowego w temperaturze -25° C, wg.normy EN 60811-506 powierdzi, że kabel jest odporny na uszkodzenia mechaniczne.

2. Właściwości elektryczne
Wykonanie testu wg.normy EN 50305 potwierdzi wytrzymałość elektryczną izolacji i powłoki przewodu. Zastosowanie żyły roboczej zgodnej z IEC 60228 zapewni zmniejszenie prądu znamionowego i zwiększenie rezystywności, co uchroni przed przegrzaniem przewodu, które może doprowadzić do pożaru.

3. Odporność na starzenie
Zastosowanie materiału na izolację spełniajacego normę EN 50264 lub EN 50306 zapewni 30-40 lat eksploatacji przewodów przy temperaturze 90° C oraz 20 000h przy temperaturze 120° C.

4. Właściwości palno-dymowe
Zastosowanie przewodów zgodych z normą EN 45545-2, potwierdzi że są bezhalologenowe, nietoksyczne, samogasnące, z niską emisją dymów, ale powszechnym nieporozumieniem jest myślenie, że kabel nadaje się do eksploatacji taboru tylko dlatego, że dostawca twierdzi, że spełnia wymogi bezpieczeństwa przeciwpożarowego określone w normie EN 45545-2.

MD